آرشیو سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴، شماره ۴۲۹۵
جهان
۶

تردید ترکیه برای دخالت نظامی در سوریه

ترکیه بین دخالت نظامی در سوریه یا عدم دخالت در آن مردد است. این مساله از چند روز پیش و زمانی شروع شد که رجب طیب اردوغان به ارتش دستور داد برای این موضوع تصمیم بگیرد که ارتش نیز امتناع کرد. اختلافات بین دولت و ارتش ترکیه همچنان به قوت خود باقی است.

روز گذشته «چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در گفت وگو با خبرنگاران از تشکیل جلسه شورای امنیت ملی این کشور در روز دوشنبه با هدف گفت وگو درباره طرح مداخله نظامی در سوریه خبر داد. این نشست در حالی قرار بود برگزار شود که ارتش ترکیه در اجرای طرح «حمایت فعال» دولت در خصوص حمایت از مخالفان دولت سوریه تعلل کرده بود. در این رابطه روزنامه حریت چاپ ترکیه نوشت دولت ترکیه خواهان ایفای نقش فعال ارتش برای حمایت از گروه معارضان موسوم به «ارتش آزاد سوریه» در برابر نیروهای دولتی و نیروهای کرد و نیز گروه های شورشی مستقر در سوریه است. این درحالی است که ارتش ترکیه مخالف چنین اقدامی است. بنا به گفته یک مسئول ترک که نامش فاش نشده، احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه طبق طرح«حمایت فعال» خواستار یکسری اقدامات ارتش در این خصوص است. این اقدامات از پشتیبانی توپخانه ای از ارتش موسوم به ارتش آزاد سوریه شروع شده و تا حمایت هوایی و ورود نیروی زمینی ارتش ترکیه به مناطق مرزی سوریه ادامه پیدا می کند. گفته می شود ژنرال «نجدت اوزل» رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه با استناد به قوانین و مقررات بین المللی و همچنین با استناد به توجیه عدم اطمینان درباره واکنش حامیان دولت سوریه یعنی روسیه و ایران و حتی عدم اطمینان درباره واکنش آمریکا تاکنون از اجرای این طرح شانه خالی کرده است.

تردید ترکیه برای دخالت نظامی در سوریه درحالی است که امروز قرار است نمایندگان جدید پارلمان ترکیه رئیس بیست و پنجمین پارلمان این کشور را برای دو سال آتی انتخاب کنند. طبق آیین نامه این مجلس، در دو دور اول رای گیری نامزدها باید رای دست کم 367 از 550 عضو پارلمان را کسب کنند. در دور بعدی حداقل رایی که نامزدها باید کسب کنند 276 رای است. در دور نهایی نیز نامزدی که اکثریت رای ها را کسب کند رئیس پارلمان خواهد شد.هر چهار حزب حاضر در پارلمان که از طریق انتخابات هفتم ژوئن به مجلس راه یافته اند، نامزدهای خود را پیش از 27 ژوئن معرفی کرده اند.