آرشیو دوشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۱۵
ورزشی - اخبار کشور
۹

بهره برداری از 9 پروژه بزرگ آب و برق در کردستان

با حضور وزیر نیرو 9 پروژه بزرگ آب و برق در استان کردستان به بهره برداری رسید.

سنندج - خبرنگار کیهان: رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان کردستان با اعلام این خبر گفت: پست 230 کیلوولت زریوار در شهرستان مریوان با صرف 2/7 میلیون دلار و 75 میلیارد دلار اعتبار، پست 230/63 کیلوولت مدولار زریوار با اعتبار 50 میلیارد ریال، خط 230 کیلوولت سنندج - مریوان با اعتبار 22/7 میلیون دلار و 636 میلیارد ریال، خط 63 کیلوولت مریوان - زریوار با اعتبار 57 میلیارد ریال از جمله طرح هایی است که به بهره برداری رسید.

محمدمصطفی نجفیان با بیان اینکه پروژه تامین اضطراری آب آشامیدنی سنندج شامل 10 کیلومتر خط انتقال از دیگر طرح هایی بود که به بهره برداری رسید افزود: هدف از اجرای این پروژه تفکیک آب آشامیدنی از آب کشاورزی و دفع مخاطرات بهداشتی و تامین آب سنندج در کوتاه مدت است که برای آن اعتباری حدود 400 میلیارد ریال مصوب شده است که 200 میلیارد ریال آن در سال جاری تخصیص یافت و بقیه در سال آینده اختصاص می یابد.

به گفته وی پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج با ظرفیت تصفیه 99 هزار و 360 متر مکعب فاضلاب در شبانه روز و با تحت پوشش قرار دادن - 465 هزار نفر جمعیت از دیگر پروژه هایی است که با صرف هزینه ای بالغ بر 320 میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی راه اندازی شده است.

نجفیان همچنین از افتتاح تصفیه خانه شماره دو آب آشامیدنی سنندج با ظرفیت تصفیه 1100 لیتر آب در ثانیه خبر داد و با اشاره به پروژه ساختمان سد زیویه کامیاران گفت: این سد به منظور تامین آب 2700 هکتار از اراضی شهر کامیاران به بهره برداری رسید. این سد از نوع خاکی غیر همگن بر روی رودخانه شاهینی از سرشاخه های رودخانه سیروان و با حجم کل مخزن 17 میلیون متر مکعب احداث شده است.

سامانه انتقال آب سد آزاد مریوان به سد قشلاق یکی دیگر از پروژه هایی بود که با بهره برداری از آن 2/5 میلیون متر مکعب آب در ثانیه به دریاچه سد قشلاق جهت مصارف شهر سنندج انتقال می یابد.