آرشیو دوشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۱۵
شهرستان ها
۷

معاون استاندار خوزستان: آب کشاورزی درسه حوزه کرخه، مارون و زهره با مشکل جدی روبه رو است

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: برای کشت تابستانه در سه حوزه کرخه، مارون و زهره با مشکل جدی در تامین آب روبه رو هستیم.

اهواز- خبرنگار کیهان: احمد سیاحی در جلسه ستاد خشکسالی استان خوزستان اظهار داشت: به دلیل کاهش 37 درصدی بارش های جوی امسال آب خوزستان هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی دچار مشکل شده است.

وی با بیان اینکه 361 هزار هکتار از اراضی دشت آزادگان در حوزه کرخه و 120 هزار هکتار از اراضی حوزه مارون به دلیل کمبود آب بامحدودیت کشت مواجه هستند تاکید کرد: این موضوع در مناطقی که تک محصولی هستند بسیار حادتر است زیرا در صورت محدودیت در کشت تا سال آتی هیچ کشتی نخواهند داشت.

معاون استاندار با بیان اینکه کم آبی اراضی دیم و آبی ممکن است تشدید ریزگردها را به دنبال داشته باشد خاطرنشان کرد: در تامین آب دام ها در استان نیز با مشکل مواجه هستیم و به وسیله تانکر آبرسانی صورت می گیرد.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز اظهار داشت: میزان ورودی آب به مخازن سدهای استان را ابتدای سال آبی جاری در حدود 12 میلیارد و 300 هزار متر مکعب بوده که در حوزه کرخه 791 میلیون متر مکعب و در حوزه مارون 463 میلیون متر مکعب کاهش معادل 83 و 71 درصد مشاهده می شود.

هوشنگ حسونی زاده افزود: در کل حوزه های آبی خوزستان نیز 52 درصد نسبت به سال گذشته کاهش آورد داشته ایم.

وی گفت: امسال به لحاظ آماری در مقایسه با سال های قبل سخت ترین شرایط خشکسالی را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز در این جلسه خسارت وارده به کشاورزان استان بر اثر خشکسالی را 1300 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در سال زراعی گذشته 150 هزار هکتار از اراضی دیم را از دست دادیم و در 40 هزار هکتار از اراضی آبی برداشت صورت نگرفت و در 82 هزار هکتار از اراضی پایاب این سه رودخانه عملکردمان در واحد سطح به زیر 1/5 تن رسید و قطع کامل جریان آب در حوزه زهره را داشتیم.

کیخسرو چنگلوایی با بیان اینکه EC آب به 11 هزار رسید در حالی که گندم تحمل EC تا سقف 4 هزار را دارد افزود: اگر قرار است در این سه حوزه کشتی صورت نگیرد با خسارت ریالی 715 میلیارد تومان و کاهش تولید 670 هزار تن محصولات کشاورزی روبه رو خواهیم شد.