آرشیو دوشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۱۵
شهرستان ها
۷

رهاسازی 150 میلیون بچه ماهی سفید در خزر و منابع آبی گیلان

مدیرکل شیلات گیلان از رهاسازی 150 میلیون بچه ماهی سفید در دریای خزر و منابع آبی استان در تابستان امسال خبر داد.

اسحاق شعبانی گفت: رهاسازی 150 میلیون بچه ماهی سفید برای بازسازی و ترمیم ذخایر دریایی خزر از یک ماه قبل آغاز شده و تا هفته اول مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: این بچه ماهیان پس از تخم کشی از ماهیان مولد و انجام عمل لقاح تبدیل به لارو شده و تا حد یک گرمی در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر شهید انصاری رشت و مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر مرحوم دکتر یوسف پور سیاهکل رشد پیدا می کنند و سپس رهاسازی می شوند.

شعبانی با اشاره به اینکه ماهی سفید از ماهیان بومی مناطق جنوبی دریای خزر است، تصریح کرد: بچه ماهیان تولیدی مرکز شهید انصاری در رودخانه ها و منابع آبی مرکز و غرب گیلان و تالاب انزلی و بچه ماهیان تولیدی مرکز دکتر یوسف پور در رودخانه های شرق گیلان (سفیدرود، خشک رود، شلمان رود...) رهاسازی می شوند که حدود 10 درصد این ماهیان به چرخه صید برمی گردند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین رهاسازی حدود دو میلیون انواع بچه ماهیان خاویاری تولیدی در مرکز تکثیر و بازسازی شهید بهشتی بخش سنگر رشت در رودخانه سفید رود را نیز از اول خردادماه آغاز کرده ایم و تا پایان تیرماه ادامه خواهیم داد.

شعبانی درصد بازگشت این بچه ماهیان به چرخه صید را حدود سه درصد عنوان کرد.

وی تصریح کرد: به منظور حفظ و بازسازی ذخایر و تامین غذای سالم برای مردم 75 میلیارد ریال برای تولید بچه ماهیان سفید و 50 میلیارد ریال برای بچه ماهیان خاویاری هزینه می شود.