آرشیو سه‌شنبه ۶ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۳۱۶
جهان
۶

خشونت پلیس، صدای اعتراض دادستان آمریکا را درآورد

ادامه خشونت نیروهای پلیس آمریکا علیه شهروندان سیاهپوست به قدری زیاد شده که حتی صدای انتقاد مقامات قضایی این کشور را هم درآورده است.

پس از انتقاداتی که پیشتر اوباما نسبت به این موضوع داشت، حال لورتا لینچ، دادستان کل آمریکا نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

وی در مصاحبه با ای. بی. سی نیوز ضمن اشاره به مرگ یک زن سیاهپوست در بازداشتگاه پلیس تصریح کرد: اعضای جامعه سیاهپوستان آمریکا از سوی پلیس احساس ناامنی می کنند.

وی افزود: من فکر می کنم سیاهپوستان آمریکایی احساس می کنند همان رفتاری که از سوی پلیس با دیگر افراد جامعه می شود، با آنها صورت نمی گیرد.

وی همچنین نگرانی خود را نسبت به بی اعتمادی بسیاری از اقلیت های آمریکا نسبت به مقام های مجری قانون در این کشور اعلام کرد و گفت: بسیاری از اقلیت های گروهی در آمریکا احساس می کنند از سوی وزارت دادگستری حمایت نمی شوند. به زعم آنها نیروهای پلیس به جای استفاده از قدرت خود برای حمایتشان، علیه آنها عمل می کنند.

این موضوع در ادامه فشارها و تبعیض علیه رنگین پوستان در ایالات متحده بیان می شود. در تازه ترین اتفاق در این زمینه، زنی سیاهپوست به نام ساندرا در نزدیکی شهر هیوستون در ایالت تگزاس به دلیل راهنما نزدن هنگام عوض کردن خط، از سوی پلیس مجبور به توقف شد. در ویدئویی که دوربین نصب شده روی داشبورد خودروی پلیس ضبط کرده، دیده می شود که اندکی بعد میان این زن جوان سیاهپوست و مامور سفیدپوست پلیس مشاجره ای درمی گیرد. این مامور در ادامه به این خاطر که ساندرا، ماموران دولت را مورد تمسخر قرار داده، او را تهدید به استفاده از باتوم الکتریکی می کند. ساندرا سرانجام از خودرو پیاده می شود، از رفتار خشونت آمیز مامور پلیس انتقاد و تهدید می کند که از وی شکایت خواهد کرد.

وی به اتهام حمله به پلیس بازداشت شد و سه روز پس از آن به گفته مقامات مسئول، با استفاده از یک کیسه پلاستیکی خود را در سلول زندان حلق آویز کرده و به زندگی اش پایان داده است. البته خانواده این زن سیاهپوست خودکشی وی را رد کرده و خواستار تحقیقات بیشتر در این زمینه شده اند. در اعتراض به این اتفاق، طی چند روز گذشته در شهرهای مختلف آمریکا تظاهرات برگزار شد.