آرشیو چهارشنبه ۷ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۱۷
ورزشی - اخبار کشور
۹

تولید آلیاژ بدون سرب برای نخستین بار در کشور

معاون توسعه و تکنولوژی مجتمع صنایع مس شهید باهنر کرمان از تولید آلیاژ بدون سرب برای نخستین بار در کشور در صنایع مس شهید باهنر کرمان خبر داد.

علی اکبر متحدی دیروز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در تشریح ساخت برنج بدون سرب در صنایع مس شهید باهنر کرمان افزود: از سال گذشته فاز تحقیقاتی ترکیب آلیاژی بدون سرب در صنایع مس شهید باهنر کرمان شروع و بر اساس تحقیقات صورت گرفته در سال جاری کار نیمه صنعتی آن آغاز شد.

وی با اشاره به این که هدف از این پروژه تولید آلیاژی بود که بتواند جایگزین مناسبی برای آلیاژهای دارای سرب در تولیداتی مانند شیرآلات ساختمانی باشد افزود: برنج بدون سرب اکنون در مجتمع صنایع مس شهید باهنر کرمان تولید شده و اقدامات بازاریابی برای این محصول در حال انجام است.

معاون توسعه و تکنولوژی مجتمع صنایع مس شهید باهنر گفت: در تولید برنج بدون سرب که عمده مصرف آن در ساخت شیرآلات بهداشتی ساختمان است به جای سرب از سیلیسیم استفاده می شود.

متحدی با بیان اینکه عمده شیرآلات وارداتی دارای برنج بدون سرب هستند که بر افزایش قیمت تمام شده آنها تاثیر زیادی دارد تصریح کرد: استفاده برنج بدون سرب تولید داخل علاوه بر افزایش کیفیت شیرآلات بهداشتی ساختمان در قیمت تمام شده شیرآلات هم تاثیر بسیار کمی دارد. وی گفت: استفاده از برنج بدون سرب در ساخت شیرآلات بهداشتی ساختمان در اکثر کشورهای خارجی یک استاندارد و اجبار محسوب می شود اما در کشور ما استفاده از آن در ساخت شیرآلات بهداشتی ساختمان اجباری نیست و به آن پرداخته نشده است.

وی از معایب استفاده از برنج با سرب در تولید شیرآلات را وارد شدن مقدار سرب موجود در آب مصرفی دانست و اظهار داشت: سرب برای سلامت انسان مضر است و یکی از فلزات سنگین به شمار می رود.