آرشیو شنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۳۱۹
جهان
۶

افشای اسنادی از توطئه بزرگ عربستان در یمن

بر اساس نمابرهای محرمانه ای که به تازگی افشا شده است، سران عربستان و قطر طی سال های اخیر به صورت پیگیر به دنبال ایجاد اختلافات طایفه ای و مذهبی در یمن و ایجاد آشوب در این کشور بوده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در یکی از این اسناد علی بن عبدالعزیز الخضیری قائم مقام کمیته ویژه شورای وزیران عربستان توصیه کرده است که برای ایجاد اختلاف بین حوثی ها (جنبش انصارالله) و پیروان مذهب زیدی در یمن تلاش شود. الخضیری در این سند تاکید کرده است که این اختلاف ها نباید اینگونه به نظر بیاید که جنگی طایفه ای بین اهل تسنن و شیعیان یمن در جریان است، و یا این که عربستان سعودی در پس پرده آن قرار دارد. الخضیری همچنین در نمابری به معاون وزیر کشور در امور امنیتی از برنامه قطر برای ایجاد آشوب در یمن پرده برمی دارد و می نویسد: اطلاعاتی از منابع مختلف به دست آمده که بیانگر آن است، دولت قطر مبالغ هنگفتی را برای برهم زدن مسائل سیاسی و ایجاد آشوب می پردازد و مبلغ 250 میلیون دلار برای همین کار اختصاص داده است.

نمابر افشا شده علی بن محمد الحمدان سفیر عربستان سعودی در پایتخت یمن نیز از دخالت های گسترده این کشور در امور یمن پرده برمی دارد. الحمدان در این نمابر که با عبارت های بسیار سری بسیار فوری آغاز شده است، به نایف بن عبدالعزیز ولیعهد و نایب رئیس شورای وزیران و وزیر کشور و رئیس کمیته ویژه می نویسد: عبد ربه منصور هادی به من اطلاع داد که قبلانیز از شما خواستار کمک فوری در انتخابات شده بود و او اکنون در تنگنا قرار گرفته و فقط چند روز به آغاز رای گیری باقی مانده است؛ وی امیدوار است که فورا از او حمایت مالی شود.