آرشیو شنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۳۱۹
جهان
۶

بیعت اعضای طالبان با جانشین ملاعمر

روز چهارشنبه اخبار متعددی درباره مرگ ملاعمر منتشر شد و سپس طالبان روز پنجشنبه مرگ وی را تائید و اعلام کرد «ملامحمد اختر منصور» معاون ملامحمد عمر از این پس به عنوان رهبر طالبان افغانستان خواهد بود. ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان افغانستان نیز در بیانیه ای ضمن تائید مرگ ملامحمد عمر اعلام کرد وی 14 سال علیه آمریکا در افغانستان جهاد کرد و حتی یک روز خاک افغانستان را ترک نکرده و به پاکستان نیز نرفته است.

طالبان پاکستان بر این باور است رهبر جدید این گروه از قابل اعتمادترین افراد ملاعمر بوده است. عبدالحکیم مجاهد معاون شورای عالی صلح افغانستان نیز در گفت وگو با رادیو آزادی افغانستان اعلام کرد ملااختر منصور فرد نزدیک و قابل اعتماد ملامحمد عمر است و شرکت وی در گفت وگوهای صلح خیلی موثر خواهد بود. البته انتخاب ملااختر منصور با مخالفت تعدادی از اعضای ارشد طالبان نیز روبه رو شد. در همین زمینه بی.بی.سی اعلام کرد شماری از اعضای بلندپایه طالبان از جمله ملاقیوم ذاکر، فرمانده عملیات های نظامی طالبان، ملاحبیب الله، عضو شورای کویته و طیب آغا، از دستیاران ملاعمر، انتخاب منصور را «کودتا» خواندند. ملااختر در دوره حکومت طالبان در افغانستان عهده دار وزارت حمل و نقل هوایی بود. همچنین ملاهیبت الله آخوندزاده رهبر سابق قبایل طالبان و سراج الدین حقانی (پسر جلال الدین حقانی) به عنوان معاونان رهبر جدید طالبان انتخاب شدند.

در این بین همزمان با انتصاب ملااختر منصور، پاکستان از تعویق دور دوم مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان خبر داد که قرار بود روز جمعه در اسلام آباد برگزار شود. وزارت خارجه پاکستان در توجیه این اقدام اعلام کرد که تعویق مذاکرات به درخواست مقامات ارشد طالبان صورت گرفته است.

لغو مذاکرات صلح در پاکستان واکنش افغانستان را نیز در پی داشت و وزارت امورخارجه این کشور در بیانیه ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی افغانستان مثل همیشه به ادامه نشست های رسمی مذاکرات صلح با گروه طالبان متعهد بوده و امیدوار است که نشست یادشده در آینده نزدیک برگزار شود.