آرشیو پنجشنبه ۵‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۴۳۴۱
ایران
۱۵

توفان یک هفته مهمان مردم سیستان است

توفان شدید شن صبح دیروز سیستان را بار دیگر دربر گرفت و با سرعت 70 کیلومتر برساعت، غلظت ریزگردها را به هفت برابر حد مجاز رساند.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان در این باره به مهر گفت: توفان شن، منطقه سیستان را دربر گرفت و تا حدود یک هفته ادامه دارد و پیش بینی می شود طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده اوج آن را شاهد باشیم.

رضا آزادمنش افزود: حد مجاز ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب بوده که اکنون این میزان در منطقه سیستان با توجه به ساعت آغازین توفان، 1050 میکروگرم یعنی هفت برابر حد مجاز بود و مردم را در معرض خطر بیماری های تنفسی و چشمی قرار داده است.

وی گفت: پیش بینی می شود لحظه به لحظه بر میزان غلظت گرد و غبار افزوده شود، بخصوص طی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده که توفان از لحاظ سرعت به اوج خود خواهد رسید، اکنون میزان دید افقی در سیستان 2500 متر است.

کارشناس هواشناسی استان تاکید کرده است که با توجه به افزایش میزان غلظت ریزگردها، مردم ساکن در سیستان به منظور حفظ سلامت از تردد غیرضرور خودداری کنند.

آزادمنش گفت: از اواخر امروز دمای هوا در نیمه شمالی استان کاهش نسبی و در جنوب استان نیز تداوم گرما تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

فرمانده پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرد: اکنون تمام محورهای ارتباطی سیستان باز است، اما به محض افزایش میزان غلظت گرد و غبار و کاهش دید، برای حفظ سلامت مردم، محورهای ارتباطی مسدود خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز در همین باره طی اطلاعیه ای اعلام کرد همه بیمارستان ها و مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه به منظور خدمات دهی مناسب به بیماران تنفسی احتمالی به حالت آماده باش درآمدند. توزیع ماسک رایگان در مناطق بحرانی و آلوده نیز در دستور کار قرار گرفته است. هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز از آمادگی تیم های امدادی نسبت به ارائه خدمات به حادثه دیدگان احتمالی در منطقه سیستان خبر داد.

براساس آمارها، سالانه در سیستان 500 نفر به بیماری سل مبتلامی شوند که از این حیث رتبه نخست ابتلابه این بیماری را در کشور دارد. این در حالی است که در بیمارستان زابل فقط 15 تخت به بیماران تنفسی ناشی از توفان های خشن موسمی 120 روزه اختصاص یافته است.