آرشیو پنجشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۶۰۱۸
صفحه اول
۱

جان کری: ایران به تمامی تعهدات خود در توافق اولیه عمل کرد

جان کری، وزیر خارجه امریکا در سخنانی به دفاع از توافق هسته ای با ایران پرداخت. کری که در «مرکز ملی قانون اساسی» ایالات متحده در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا سخنرانی می کرد، با بیان اینکه رئیس جمهوری امریکا و او تردید ندارند که این یک توافق خوب است، گفت: با شرکای خود درخصوص توافق هسته ای با ایران اتفاق نظر داریم.‎ توافق هسته ای با ایران، جهان امن تری را به دنبال دارد. وی گفت: از آغاز، موضع ما روشن بود که چیزی جز توافق جامع و اثرگذار را نخواهیم پذیرفت.

وزیر خارجه امریکا با بیان اینکه ایران به تمامی تعهدات خود در توافق اولیه عمل کرد و این ما را به سمت توافق نهایی سوق داد، افزود: چرا باید کاری کنیم که حرف آنها (ایران) درباره بی اعتمادی به امریکا درست از آب دربیاید؟! کری ادعا کرد؛ پس از این توافق، «آژانس بازرسان بیشتری را می تواند در ایران داشته باشد.‎ بدون حصول این توافق، ایران می توانست از چند طریق به بمب هسته ای دست پیدا کند. وی همچنین به تبعات رد توافق هسته ای هم اشاره کرد و گفت: «شنیدم که می گویند به خاطر قدرتی که داریم و به خاطر بانک هایی که داریم، تنها کاری که لازم است انجام دهیم، این است که توافق را رد کرده و دوباره مذاکره را آغاز کنیم.» او در ادامه با بیان اینکه اگر توافق رد شود، ساختار تحریم ها شروع به فروپاشی می کند، گفت در صورت رد توافق، کشورها دیگر امریکا را در اجرای تحریم ها همراهی نمی کنند. وی افزود: «دوستان، تحریم ها تنها یک طرف را آزار نمی دهد، بلکه برای طرف دیگر نیز دارای هزینه است.»

وی افزود: «اگر ببینند از توافقی عبور کرده ایم که خودمان برای به دست آمدن آن دو سال تلاش کرده ایم، آن هم بدون داشتن یک جایگزین مناسب یا عملی، با خود می گویند که چرا باید با ما همراهی و تحریم ها را اجرا کنند؟» وزیر خارجه امریکا تاکید کرد که برخلاف گفته های جمهوریخواهان، توافق هسته ای با ایران به هیچ وجه بر اساس اعتماد نیست و تک تک اجزای آن براساس راستی آزمایی است.