آرشیو پنجشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۶۰۱۸
بین الملل
۲۰
خاورمیانه

نشست ویژه شورای امنیت برای بحران زباله لبنان

موج اعتراضات مردم به بحران زباله لبنان موجب شد، شورای امنیت سازمان ملل تصمیم به برگزاری نشست فوق العاده بگیرد.

به گزارش Wدیلی استار، قرار است در این نشست «زیگرید کاگ» نماینده سازمان ملل در امور لبنان، آخرین گزارش خود در مورد این کشور را به اطلاع 15 عضو شورای امنیت برساند.

انباشته شدن زباله ها در خیابان های بیروت و بی توجهی نهادهای مسئول موجب شد، روز 24 آگوست (دوم شهریور) بزرگترین تجمع اعتراضی لبنانی ها تحت عنوان «بوی گندتان درآمده» در بیروت شکل بگیرد. دخالت پلیس و درگیری های شدیدی که در جریان این تجمع اعتراضی رخ داد و یک کشته و بیش از صد زخمی برجاگذاشت، روند اعتراض های مسالمت آمیز مردمی را تغییر داد و رنگ و بوی سیاسی اعتراض ها تشدید شد به طوری که معترضان خواستار انحلال دولت و برکناری وزیر کشور و وزیر محیط زیست شدند. روز سه شنبه گذشته نیز معترضان به ساختمان وزارت محیط زیست لبنان هجوم بردند و چند ساعت در داخل این ساختمان تحصن کردند که با دخالت پلیس و دستگیری برخی از تحصن کنندگان این تجمع نیز پایان یافت.

در بحبوحه ناآرامی های اخیر بیروت، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان تلاش کرد ابتکار عمل را به دست گرفته و با ارائه طرح 7 بندی و مذاکره تمام جریان های سیاسی درباره این طرح، اوضاع سیاسی کشورش را سروسامان دهد. طرح نبیه بری با استقبال تمام جریان های سیاسی از جمله حزب الله لبنان و جریان المستقبل مواجه شد و قرار است مذاکرات ملی لبنان نهم سپتامبر (18 شهریور) برگزار شود. این در حالی است که میشل عون، رهبر جریان آزاد ملی لبنان و رئیس فراکسیون «تغییر و اصلاح» ضمن ابراز نگرانی نسبت به احتمال وقوع بهار عربی در لبنان تاکید کرد، انتخاب رئیس جمهوری راه خروج از بحران است.