آرشیو شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۷۲
شهرستان ها
۷

با لایروبی اروندرود خرمشهر به سومین بندر تجاری بزرگ کشور تبدیل می شود

مدیر اداره بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: رودخانه اروندرود نیازمند لایروبی است اما تاکنون هیچ گونه اقدامی در این باره صورت نگرفته است.

عادل دریس با بیان اینکه انجام لایروبی اروند می تواند بندر خرمشهر را به بندر سوم کشور تبدیل کند گفت: در این باره کمیته حقوقی اروند در وزارت امور خارجه تشکیل و جلسات متعددی نیز برگزار شده است اما این جلسات تاکنون نتیجه ای که منجر به انجام عملیات لایروبی شود، نداشته است.

مدیر اداره بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: هم اکنون در بخش دریا با دو مشکل عمده مواجه هستیم که یکی شناورسازی کشتی های غرق شده از دوران جنگ تحمیلی و دیگری گل و لای و رسوبات جمع شده در رودخانه اروند است. دریس افزود: تاکنون 155 فروند مغروقه (شناور غرق شده) شناورسازی شده و قرارداد شناورسازی ده فروند مغروقه دیگر نیز بسته شده و 64 فروند دیگر نیز همچنان در اعماق رودخانه مانع تردد شناورها است.

او گفت: در صورت لایروبی و شناورسازی مغروقه های باقی مانده از جنگ تحمیلی در آبراه اروند تردد کشتی های بالای پانزده هزار تن نیز امکانپذیر می شود اما در غیر این صورت تردد کشتی های کوچک نیز با چالش بزرگی مواجه خواهدشد. با آغاز جنگ تحمیلی و حملات عراقی ها به بندر تجاری خرمشهر بیش از 250 فروند شناور به اعماق رودخانه های اروند و کارون در آبراه مرزی و مشترک ایران و عراق فرو رفت.