آرشیو شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۷۲
صفحه آخر
۱۲

طالبان هواپیمای سی-130 آمریکا را در ننگرهار ساقط کرد

یک هواپیمای ترابری نظامی آمریکا در افغانستان ساقط شد و همه سرنشینان آن به هلاکت رسیدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک هواپیمای ترابری نظامی آمریکا از نوع سی-130 در شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار افغانستان سرنگون شد و همه 14 سرنشین آن کشته شدند. در همین حال گروه طالبان که اخیرا جان تازه ای گرفته و چند شهر افغانستان را به تصرف خود درآورده مسئولیت سرنگون کردن این هواپیمای آمریکایی را برعهده گرفته است. «ذبیح الله مجاهد» از سخنگویان طالبان در توئیتر خود نوشته است چهار خودروی طالبان با شلیک به سمت این هواپیما آن را سرنگون کردند. پلیس ننگرهار با تایید خبر سرنگونی هواپیمای آمریکایی گفت: «این هواپیما در داخل فرودگاه ننگرهار به زمین افتاده است.»

از سوی دیگر یک مقام ارتش آمریکا نیز در گفت وگو با رویترز اذعان کرد یک هواپیمای نظامی سی-130 این کشور پنجشنبه شب در فرودگاه جلال آباد سقوط کرده و 13 نفر سرنشین آن از جمله شش نظامی ارتش آمریکا کشته شده اند. سرهنگ «برایان تریباس» گفت تمامی سرنشینان هواپیمای ساقط شده، شامل خدمه، چند نظامی و چند غیرنظامی کشته شده اند. وی به جزئیات بیشتر اشاره ای نکرد.

شهر قندوز آزاد شد

پس از سه روز از تسلط طالبان بر مرکز ولایت قندوز، نیروهای ویژه دولت افغانستان از پنجشنبه شب عملیات بازپس گیری قندوز را آغاز کردند و سحرگاه دیروز موفق شدند این شهر را از چنگ طالبان آزاد کنند.بر پایه این گزارش ها عملیات آزادسازی قندوز پس از آن آغاز شد که «عمر صافی» والی این ولایت با تابعیت انگلیسی از سوی دولت برکنار و معاونش به جای وی منصوب گردید! گفته می شود این والی تبعه انگلیس که در سقوط قندوز با طالبان همکاری داشته است از طریق تاجیکستان و ترکیه به انگلیس گریخته است.وزارت دفاع و کشور افغانستان خبر آزادی قندوز را تایید و اعلام کردند که نیروهای افغانی در حال پاکسازی این شهر هستند.در همین حال خبرها از تصرف 3 شهر دیگر توسط طالبان خبر داده اند. به گزارش تسنیم از شمال افغانستان شهرستان های «قلعه زال» ولایت قندوز «تاله» و «برفک» ولایت بغلان به تصرف طالبان درآمده است. گفته می شود مقامات و نیروهای امنیتی شهرهای تاله و برفک بدون هیچ مقاومتی این شهرها را ترک کرده اند و به خاطر اهمیت این مناطق، سقوط آنها بر دیگر مناطق ولایت بغلان تاثیرگذار خواهد بود.