آرشیو یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴، شماره ۳۳۵۸
جهان
۶

خبر کوتاه

دعوت برای صلح در لیبی

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در نشستی که درباره بحران لیبی در نیویورک تشکیل شد، از برناردینو لئون، نماینده ویژه خود در لیبی خواست مذاکرات با طرف های مختلف لیبیایی را برای تشکیل دولت جدید در این کشور آغاز کند. بان کی مون، پیش نویس توافقنامه سیاسی که طرف های لیبیایی به آن دست یافته اند را نقشه راه سیاسی و جامعی توصیف کرد که در دوره آینده قابلیت اجرا در روند انتقال سیاسی در لیبی را دارد. وی اظهار داشت: اگرچه توافق کاملی صورت نگرفته اما این سند می تواند به دور کردن تنش و آشوب از لیبی کمک کند.

دعوت برای اتحاد

میخاییل گورباچف، در مصاحبه ای با روزنامه بیلد آلمان گفت: تاریخ به ما می آموزد زمانی که روس ها و آلمان ها در کنار یکدیگر بوده اند، اوضاع به نفع دو طرف و حتی اروپا تمام شده است. هرچقدر ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و آنگلامرکل، صدراعظم آلمان با هم گفت وگو کرده اند، به نفع مردم دو کشور تمام شده است. آخرین رهبر شوروی سابق همچنین این مساله را بیان کرد که آلمان و روسیه باید به دستاوردهای شان پس از جنگ دوم جهانی بسیار افتخار کنند.

کشته شدن 717 نفر در یک ماه

سازمان ملل اعلام کرد که در خشونت های ماه سپتامبر عراق 717 نفر کشته و 1216 تن دیگر زخمی شده اند. دفتر ماموریت سازمان ملل در عراق طی بیانیه ای اعلام کرد که 537 نفر از این آمار تلفات از غیرنظامیان بوده اند و این در حالی است که 925 غیرنظامی نیز در این خشونت ها زخمی شدند. در این بیانیه عنوان شد که از جمله آمار این تلفات شمار کشته و زخمی ها در استان پرتنش الانبار بوده است که 204 غیرنظامی در خشونت های ماه سپتامبر این استان کشته و 176 تن دیگر زخمی شدند. در این بیانیه عنوان شد که بغداد، کرکوک، نینوا و استان های دیالی و صلاح الدین بیشترین آمار تلفات را در این خشونت ها داشته اند.