آرشیو شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴، شماره ۳۳۶۳
جهان
۶
آمریکا

امتناع مک کارتی از ریاست مجلس نمایندگان

پس از شوک کناره گیری جان بینر از سمت ریاست کنگره امریکا، بسیاری امیدوار بودند که تا انتهای هفته گذشته جانشین او مشخص شود. بسیاری به کوین مک کارتی که رهبر اکثریت جمهوریخواهان در کنگره را بر عهده دارد، امید بسته بودند. اما او به ناگاه امید همه را ناامید کرد و در اقدامی غافلگیر کننده اعلام کرد که علاقه ای برای در اختیار گرفتن این پست ندارد.شواهد از پشت پرده های اردوگاه جمهوریخواهان نشان می دهد، در حال حاضر تندروهایی در مجلس نمایندگان امریکا وجود دارند که حتی حاضر نیستند شخصی مانند مک کارتی به ریاست مجلس دست یابد و معتقدند باید فردی تندرو تر در برابر سیاست های باراک اوباما قرار بگیرد. از همین رو بود که مک کارتی عطای کرسی ریاست مجلس را به لقای آن بخشید تا از زیر بار انتقادها و فشارهای تندروهای کنگره خارج شود. مک کارتی تنها بهانه ای که برای عدم حضور در انتخابات ریاست مجلس نمایندگان امریکا داشت، این بود که اکنون جمهوریخواهان برای اتحاد نیازمند حضور چهره ای جدید هستند.

شوک سوم در کنگره امریکا

پس از استعفای بینر و انصراف مک کارتی از حضور در انتخاب ریاست کنگره امریکا، شوک سوم را پل رایان وارد کرد. مک کارتی پس از انصراف خود اعلام کرد که علاقه مند است پل رایان، نامزد سابق معاون اولی ریاست جمهوری در سال 2012 بر مسند ریاست کنگره امریکا تکیه بزند از همین رو بسیاری از نگاه ها به سمت پل رایان رفت تا او به عنوان عامل وحدت بخش جمهوریخواهان وارد صحنه انتخابات ریاست کنگره شود. اما بلافاصله رایان شوک دیگری را به جمهوریخواهان وارد کرد. دفتر رایان پس از اظهارات مک کارتی در بیانیه ای با تشکر از تشویق او برای پست ریاست مجلس امریکا، گفت که برای این پست نامزد نخواهد شد.

گزینه های پیش رو

اکنون گزینه های دیگری برای ریاست مجلس نمایندگان امریکا مطرح هستند، از جمله آنها که رقیب مک کارتی به حساب می آمد اما شانسی برای ریاست نداشت، جیسون چفتز از یوتا است. دیگر گزینه دنیل وبستر از فلوریدا است. از دیگر گزینه های مطرح در این مورد می توان به گرگ والدن، مایک کوناوی و بیل فلورس اشاره کرد.