آرشیو شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۴۸
سلامت و زیبایی
۱۵
الو دکتر - 88761720

بهترین سن برای بارداری

دکتر فاطمه داوری (فوق تخصص نازایی و متخصص زنان و زایمان)

زنی 37 ساله هستم که به تازگی ازدواج کرده ام، همسرم و خانواده اش اصرار دارند که زودتر بچه دار شوم و معتقدند اگر چند سال بگذرد ممکن است بارداری ام خطرساز شود و نتوانم فرزند سالمی به دنیا بیاورم و دائما می گویند بهتر است همین حالااقدام کنیم ولی من تمایل زیادی ندارم و دلم می خواهد چند سالی صبر کنم. می خواستم بپرسم آیا نظر همسرم صحیح است و باید هر چه زودتر باردار شوم یا می توان چند سال دیگر هم صبر کرد؟

قطعا در سنین پایین خطرات ناشی از بارداری هم کمتر است، در سنین بالای 40 سال حاملگی ها پرخطر هستند، احتمال بروز فشارخون حاملگی و دیابت بالاوجود دارد و حتما باید قبل از این بارداری ها مادر مشاوره قلب و عروق شود که آیا قلبش توان 9 ماه حاملگی را دارد یا خیر.

گفتنی است در سنین بالابه قلب 50 درصد فشار بیشتری وارد می شود تا سنین پایین و متاسفانه به میزان 70 درصد احتمال سقط وجود داشته و در حدود 30 درصد باقی مانده احتمال عقب ماندگی ذهنی کودک متولد شده وجود خواهد داشت. در ضمن باید در طول دوران بارداری دو مرتبه آزمایش غربالگری انجام شود و چنانچه جواب مثبت بود باید تست آمینوسنتز از طریق مایع دور جنین نیز انجام شود ولی در حاملگی های بالای 40 سال دیگر نباید منتظر تست غربالگری بود و حتما باید آزمایش آمینوسنتز انجام شود تا اگر مشکلی وجود داشت اقدامات لازم هرچه سریعتر انجام شود.