آرشیو دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۵۰
سلامت و زیبایی
۱۵

سرطان پروستات در سراشیبی

یک متخصص کلیه و مجاری ادراری، سرطان پروستات را خطری بهداشتی و معضلی جهانی دانست و درباره تست های PSA توضیحاتی را ارائه کرد.

دکتر علی رازی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه جهش دنیای امروز در تشخیص سرطان پروستات، مدیون استفاده وسیع از تست PSA است، می گوید: با آغاز استفاده از تست PSA، حدود 20 درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان پروستات نسبت به گذشته کاهش یافته است. البته استفاده وسیع از این روش در امریکا و اروپا بیش از آفریقا و آسیا است.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سرطان پروستات یک خطر بهداشتی و معضل جهانی است. 28 هزار نفر از 238 هزار نفر مبتلابه این عارضه در امریکا طی یک سال جان خود را از دست می دهند.

به گفته او، تست PSA مانند شمشیری دو لبه عمل می کند؛ چراکه از یک طرف over detection (بیش از تشخیص) و از طرف دیگر به تبع آن over treatment (بیش از درمان) اجتناب ناپذیر است و نیاز به شاخص های زیستی جدید برای تقویت اثر PSA هم درمرحله بعد از تشخیص و هم در مرحله پیش آگهی روز به روز بیشتر احساس می شود.

دکتر رازی با اشاره به اینکه تست PSA هم از نظر حساسیت و هم از نظر اختصاصی بودن توان لازم را ندارد، خاطرنشان می کند: ارزش الگوریتمیک و محاسبه عددی تست های PSA نقش انکارناپذیری در تشخیص و تعیین وضعیت سرطان پروستات دارد.