آرشیو دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴، شماره ۶۰۷۹
اجتماعی
۴

اداره حج به شکل سنتی دیگر امکان پذیر نیست

«نشست علمی و تخصصی فاجعه مصیبت بار منا» دیروز در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد تا ابعاد علمی این فاجعه که به گفته حجت الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در طول تاریخ بی سابقه بوده است بررسی شود.

به گزارش «ایران»، سید علی قاضی عسگر در این نشست با اشاره به حادثه منا گفت: همه موضوعات حادثه منا مستند سازی و پیگیری می شود تا دلیل این اتفاق روشن شود، اینکه چرا در سال های گذشته دولت سعودی مسیر زائران را نمی بستند. وی افزود: هنوز دلیل بستن مسیر برای ما مشخص نیست، البته گفته می شد به دلیل رفت وآمد مسئولی از عربستان بود که صحت ندارد.

به گفته وی، این سوال پیش می آید که آیا دولت سعودی برای چنین شرایطی چاره اندیشی کرده است یا خیر؟ در بحث مطالعات جمعیتی بیان شده است که اگر تراکم جمعیتی اتفاق بیفتد چه باید کرد البته نه تنها برای مراسم حج بلکه برای موضوعات دیگری هم که در کشور ما برای برگزاری مراسم مذهبی پیش می آید برنامه ریزی های لازم صورت می گیرد.

قاضی عسگر در ادامه با اشاره به اینکه هیچ زمانی در طول تاریخ آمار تلفات ما در حج بجز تونل منا بالانبوده است، تصریح کرد: امسال براساس آمارمیدانی از سایت عربستان و شمار زائرانی که دفن شده اند، بیش از 7 هزار و 500 زائر از کشورهای مختلف در حادثه منا جان باختند که باید دید این گونه اداره کردن حج از نظر علمی صحیح است یا خیر.

به گفته وی، به طور قطع مدیریت حج به شکل سنتی جواب نمی دهد و سال هاست که ما این موارد را به سعودی ها متذکر شده ایم.