آرشیو دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴، شماره ۶۰۷۹
بین الملل
۲۰
آمریکا

مناظره انتخاباتی دموکرات های امریکا درباره داعش و فاجعه پاریس

مناظره سه نامزد حزب دموکرات امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 در میان تدابیر شدید امنیتی حملات پاریس در ایالت آیوا برگزار شد. کاندیداهای جمهوریخواه نیز مساله امنیت و حوادث فرانسه را دستمایه فراخوان انتخاباتی خود قرار داده اند.

هیلاری کلینتون، برنی ساندرز و مارتین اومالی سه چهره دموکرات در مناظره خود حملات پاریس را محکوم کردند. آنان با لباس تیره به صحنه آمدند و به یاد کشته شدگان این حادثه یک دقیقه سکوت کردند. در این مناظره که از سوی شبکه تلویزیونی سی بی اس برگزار شد، موضوع «مبارزه با تروریسم و سیاست خارجی» محور اصلی بحث ها بودند.

برنی ساندرز، سناتور ایالت ورمانت هیلاری کلینتون را مورد حمله قرار داد و گفت «حمله به عراق باعث و بانی ظهور القاعده و گروه داعش شده است.» برنی ساندرز از هیلاری کلینتون خواست درباره نقش خود در حمایت از حمله به عراق توضیح بدهد.

هیلاری کلینتون در این مناظره گفت که بخش عمده مسئولیت مقابله با بی ثباتی منطقه بر گردن ایالات متحده نیست.

او با اشاره به تلاش گروه های تندرو برای دامن زدن به جو اسلام ستیزی پس از حوادث پاریس گفت: ما با اسلام و مسلمانان در جنگ نیستیم. نباید مسلمانان عادی به عنوان تهدید تلقی شوند. با افراط گرایی خشونت آمیز در جنگ هستیم. مارتین اومالی نیز گفت: در واقع این جنگ امریکا است.

جمهوریخواهان نیز در سخنرانی های خود فاجعه پاریس را مد نظر قرار داده اند و به سیاست اوباما در مقابله با داعش که مسئولیت حملات فرانسه را بر عهده گرفته است تاختند.

کارلی فیورینا، از نامزدهای جمهوریخواه نیز از دولت اوباما به دلیل تشکیل نشدن ائتلافی قدرتمند در خاورمیانه برای مبارزه با داعش به سختی انتقاد کرد. ریک سنتروم، دیگر نامزد جمهوریخواه هم گفت باراک اوباما و هیلاری کلینتون مسئول به وجود آمدن تکفیری های داعش در عراق و سوریه هستند. او مدعی شد: داعش، زاده تصمیم سیاسی کلینتون و باراک اوباما برای ترک عراق است.