آرشیو دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴، شماره ۶۰۷۹
بین الملل
۲۰

بازتاب

بازار داغ شایعات پس از حوادث پاریس

درست مانند حملات تروریستی شارلی ابدو در ماه ژانویه که بلافاصله پس از آن بازار شایعات بی اساس و تصاویر جعلی در فضای شبکه های اجتماعی داغ شد، پس از حملات اخیر پاریس نیز فضای مجازی پر بود از تصاویر جعلی و شایعات.

فتوشاپ اسلام هراسانه

عکس یکی از عوامل تروریستی پاریس در حالی که قرآن به دست دارد، در شبکه های اجتماعی پیچیده است. در حالی که در عکس واقعی این فرد یک تبلت را بین دو دست گرفته و جاعلان تصویر جلد قرآن را روی پشت تبلت فتوشاپ کرده اند.

انتقام گیری از مهاجران

عکس هایی از آتش گرفتن کمپ مهاجران در شمال فرانسه در شبکه های اجتماعی عربی بسرعت پخش شده و در توضیح آن آمده است: مردم خشمگین فرانسه این کمپ را به آتش کشیده اند در حالی که مقامات محلی این آتش سوزی را تصادفی توصیف کرده و گفته اند، این حادثه هیچ زخمی و کشته ای نداشته است.

کنسرت باتاکان

عکسی از صحنه کنسرت گروه راک امریکایی در سالن باتاکان در زمان حمله تروریستی 1500 بار در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده در حالی که این تصویر مربوط به روز قبل از حادثه در دوبلین است.

توئیت جعلی ترامپ

دونالد ترامپ، کاندیدای ریاست جمهوری امریکا پس از حادثه شارلی ابدو توئیتی را در صفحه اجتماعی خود منتشر کرده بود که بسیاری از کاربران اینترنت به اشتباه آن توئیت را در واکنش ترامپ به حوادث اخیر پاریس منتشر کردند. حتی سفارت فرانسه در امریکا نیز این اشتباه را مرتکب شد.

تئوری توطئه

کمتر از 24 ساعت پس از حوادث پاریس دو ویدئو از مردی با لهجه امریکایی در یوتیوپ منتشر شد که انفجار استادیوم پاریس و کشتار مردم را دروغ و بازی دولت فرانسه می دانست. هرچند این ویدئوها کاملا بی اساس بود اما تا ساعت 30: 7 بعدازظهر 14 نوامبر بیش از 18 هزار بار به اشتراک گذاشته شد.

مترجم: کتایون دشتی