آرشیو شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴، شماره ۴۴۱۸
صفحه اول
۱

دیدار ظریف و عادل الجبیر در وین

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در مورد برگزاری نشست وین3 و زمان و مکان آن گفت: تا دو، سه هفته دیگر نشست وین3 برگزار خواهد شد. البته این نشست ممکن است در وین یا پاریس باشد و مکان آن هنوز قطعی نشده است.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در حاشیه استقبال رسمی از پیکر مرحوم رکن آبادی دیپلمات فقید جان باخته کشورمان در فاجعه منا به خبرنگاران با تاکید بر این که عربستان سعودی مسئول مستقیم فاجعه مناست و باید همه تبعات آن را پذیرا باشد، تصریح کرد: در حاشیه نشست وین2 آقای ظریف با عادل الجبیر وزیر امورخارجه عربستان ملاقات کوتاهی داشتند و در این ملاقات کوتاه موضوعات متنوعی مطرح شد و آقای ظریف در این جلسه خطاب به وزیر امورخارجه عربستان تاکید کرد در پیگیری وضعیت مفقودان فاجعه منا و مباحث حقوقی این فاجعه تسریع شود. وی با اشاره به تاکید ایران جهت مبارزه جدی با تروریسم، گفت: ما تاکید داریم که روند مبارزه با تروریسم باجدیت و روند سیاسی نیز به موازات آن دنبال شود و نکته مهم در این قضیه تعیین وضعیت بشار اسد است.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از اظهارات خود، با اشاره به اظهارنظر مقامات برخی کشورها مبنی بر این که بشار اسد باید برود و دیگر اظهارنظرهای شبیه به این، گفت: تصمیم گیری در مورد این مساله حق مردم سوریه است و هیچ کشوری حق ندارد برای مردم این کشور تصمیم گیری کند و این مردم سوریه هستند که در پایان روند سیاسی در این کشور در مورد این موضوع تصمیم گیری می کنند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: اگر ده ها نشست وین نیز برگزار شود ما اجازه نمی دهیم کشورهای دیگر به جای مردم سوریه در مورد آینده سیاسی این کشور تصمیم بگیرند. ما همه باید تلاش کنیم و این شرایط را فراهم کنیم که مردم این کشور در مبارزه با تروریسم موفق شوند. وی همچنین در مورد درگیری های لفظی ایجاد شده بین روسیه و ترکیه، اظهار کرد: ما از همان ابتدا به دو طرف این موضوع توصیه به خویشتن داری کردیم. البته در شرایطی که روسیه در حال مبارزه با گروه های تروریستی است هدف قرار دادن هواپیمایی که در حال مبارزه با تروریست هاست، خطاست.