آرشیو شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۸۹
ایران زمین
۱۴

ساخت ایستگاه های شارژ خودروهای الکتریکی در آذربایجان شرقی

ایستگاه های شارژ و تقویت خودروهای الکتریکی برای نخستین بار در کشور با استفاده از توان داخلی، در تبریز طراحی و ساخته می شود.

«یوسف سرافراز»، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به سازگاری این قبیل خودروها با شرایط زیست محیطی، استفاده از خودرو های الکتریکی در جهان رو به افزایش است.

وی با اشاره به خرید خودروی تمام برقی توسط این شرکت، ادامه داد: هدف اصلی ما از خرید این خودرو، انتقال تکنولوژی آن به کشور و طراحی و ساخت ایستگاه های شارژ این نوع خودرو ها با بهره گیری از توان داخلی است. عضو کمیته انرژی های تجدیدپذیر وزارت نیرو تصریح کرد: به دنبال ساخت دستگاه های شارژی هستیم که توانایی شارژ همه خودروهای الکتریکی را داشته و قابل دسترس در تمامی نقاط در مسیر جاده ها و شهرها باشد. در همین خصوص با دانشگاه های تبریز و شهید مدنی آذربایجان تفاهمنامه همکاری و تحقیقاتی منعقد شده و امیدواریم در مدت یک سال به این دانش فنی دست یابیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی گفت: این شرکت همچنین در راستای سیاست دولت تدبیر و امید جهت استفاده از انرژی های نو به منظور اشاعه و ترویج فرهنگ استفاده از انرژی های پاک، در برق رسانی به روستاها از طریق انرژی های تجدیدپذیر اقدام کرده است. برای نمونه برای احداث هر 10 کیلومتر شبکه، 6 میلیارد ریال نیاز است یعنی برای تامین برق هر 10 خانوار باید 800 میلیون ریال هزینه شود که با توجه به هزینه بالا، مسائل زیست محیطی، هزینه های نگهداری، قطعی و تلفات برق ارائه این خدمت مقرون به صرفه نیست و این درحالی است که در بحث انرژی های نو این موارد مطرح نیست. تاکنون 16 نیروگاه خورشیدی رایگان با ظرفیت تولید 80 کیلووات برق در مساجد و مدارس و 11 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 5 تا 25 کیلووات در 11 واحد مدیریت توزیع برق شهرستانی نصب و مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین برای روشنایی معابر به صورت مرکز آزمایش 65 دستگاه تولید برق خورشیدی خریداری شده تا در روستاها مورد استفاده قرار گیرد.