آرشیو شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۸۹
سلامت و زیبایی
۱۵
الو دکتر - 88761720

اعتیاد به بازی های رایانه ای

دکتر الهام شیرازی (فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان)

پسری 9 ساله دارم که مرتب از بازی های رایانه ای استفاده می کند. نگران این موضوع هستم که به انجام این بازی ها معتاد شده باشد. مساله دیگری که مرا نگران می کند این است که استفاده مرتب از بازی های رایانه ای می تواند به بی تحرکی فرزندم منجر شود و او را مستعد ابتلابه بیماری های مختلف کند؟ لطفا مرا راهنمایی کنید.

در گذشته در اغلب بازی های رایانه ای نیازی به تحرک کودکان احساس نمی شد به طوری که کودکان طی بازی فعالیت فیزیکی نداشتند اما با پیشرفت تکنولوژی، بازی هایی به بازار ارائه شدند که علاوه بر فعالیت فیزیکی، کودکان می توانند به صورت گروهی نیز بازی کنند. به صورتی که در برخی از این بازی ها نیاز است که کودک دست و پاهایش را حرکت دهد بنابراین بهتر است کودکان از این نوع بازی های رایانه ای استفاده کنند.

کودکان باید پس از انجام امور درسی و وظایف خود به هرگونه بازی بپردازند. در این هنگام نباید به کودک اجازه داده شود که قبل از انجام دادن تکالیف درسی خود بازی کند.

در صورتی که کودک پس از انجام دادن تکالیف و وظایف خود به بازی های اینترنتی بپردازند موضوع اعتیاد به این بازی ها حل می شود. زمانی می گوییم که فرد معتاد شده که از امور روزمره زندگی خود غافل شود اما زمانی که کودک پس از انجام امور روزمره اش در مدت زمان مشخصی بازی می کند این مساله نمی تواند نگران کننده باشد.