آرشیو یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۲۲۰
حوادث - اخبار کشور
۱۱

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ خبر داد:مجازات حبس برای دستکاری عمدی پلاک خودرو

ناخوانا بودن پلاک خودرو ناشی از دستکاری اعداد و ارقام جرم محسوب می شود و طبق قانون مجازات حبس از 6 ماه تا یک سال دارد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، در گفت وگو با فارس، در مورد پلاک خودروهایی که مخدوش، کثیف و ناخوانا هستند اظهار داشت: در واقع یکی از دغدغه های اصلی پلیس همین موضوع است و پلیس در رابطه با اینگونه تخلفات به طور جدی برخورد خواهد کرد.

سرهنگ مراد مرادی تصریح کرد: اگر چنانچه پلاک خودرویی ناخوانا باشد راننده آن 40 هزار تومان جریمه خواهد شد و اگر ناخوانا بودن پلاک ناشی از دستکاری اعداد و ارقام پلاک باشد این عمل تعمدی محسوب شده و طبق قانون جرم است.

مرادی با اشاره به اینکه مطابق ماده 720 قانون جزای اسلامی هر کس در اعداد، ارقام و مشخصات پلاک وسیله نقلیه تغییراتی ایجاد و آن را از وضعیت اصلی خود خارج کند به حبس 6 ماه تا یک سال محکوم خواهد شد،افزود: اهمیتی که قانونگذار برای پلاک خودرو قائل شده پلاک را جزو یکی از ارکان اصالت خودرو دانسته است.

وی تاکید کرد: اگر فردی در اعداد و ارقام پلاک خودرو تغییری ایجاد کند به دلیل آنکه هویت و اصالت خودرو را دچار اشکال کرده، طبق قانون جرم انجام داده که با آن برخورد می شود.

به گفته رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، ماموران به محض مشاهده وسایل نقلیه با پلاک مخدوش مراتب را صورت جلسه و مستند کرده، وسیله نقلیه را توقیف و راننده را به مرجع قضایی معرفی خواهند کرد ضمن اینکه پلیس با استفاده از تجهیزات هوشمند و دوربین های نظارتی نیز همواره نسبت به شناسایی و رصد اینگونه تخلفات به صورت جدی اقدام می کند.

وی به اقدامات پلیس در هشت ماهه سال جاری در این حوزه پرداخت و تصریح کرد: در 8 ماهه سال 94، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان توقیف خودروها با پلاک مخدوش، 128 درصد افزایش داشته است ودر این بازه زمانی تعداد 27 هزار و 616 خودرو با پلاک مخدوش توقیف شدند که این آمار و عملکرد حکایت از برخورد جدی و فعال پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در برخورد با این تخلف است.