آرشیو یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۲۲۰
حوادث - اخبار کشور
۱۱

حمله شهروندان اروپایی به فروشگاه ها در جمعه سیاه!

جمعه سیاه در اروپا و آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاآخرین جمعه ماه نوامبر است و آغاز سنت خرید برای کریسمس محسوب می شود.

در واقع جمعه سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکتها این اجازه را به کارکنان خود می دهند که این روز را به خریدهای ویژه این روز بپردازند. سالها است که این روز، شلوغترین روز برای فروشنده ها است. هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همچون بسیاری از سنتهای دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشورهای دیگر سرایت کرده است.

فقر، رکود و بحران اقتصادی در اروپا و آمریکا باعث شده است در این سالها جمعه سیاه به قدری اهمیت پیدا کند که فروشگاه ها قبل از ساعت 4 صبح باز کنند.

میزان هجوم مردم به فروشگاه ها در این روز به قدری است که برخی موارد منجر به بروز درگیری ها یا ازدحام می شود. اغلب مدیران فروشگاه برای جلوگیری از درگیری از پلیس کمک می گیرند.

در جمعه سیاه امسال لندن نیز مردم از نیمه شب پشت فروشگاه ها صف کشیده بودند و وحشیانه برای قاپیدن اجناس از دست یکدیگر پیشی می گرفتند. بسیاری از فروشگاه ها برای جذب بیشترین مشتری تعداد کمی از محبوبترین محصولات خود نظیر تلویزیون های پلاسما، کامپیوتر و... را به قیمت خرید و حتی با ضرر به فروش گذاشته بودند که این حراج محدود باعث هجوم، دعوا و کتک کاری بر سر خرید این اجناس شد.