آرشیو پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۶۱۴۳
زندگی
۱۳

تغییر عادات نادرست با شکلات

مهتاب محمدی

خوردن شکلات عادات غذایی نادرست را در زنان باردار کاهش می دهد وعلاقه مندان به مصرف شکلات دوران بارداری سالم تری را می گذرانند.

مطابق با آخرین تحقیقات انجام گرفته شکلات برای زنان باردار یکی از مفید ترین خوراکی ها بوده و به عملکرد بهتر جفت کمک می کند. این مطالعات اثبات کرده است، مصرف شکلات های غنی از فلاوونوئید، از عوارض و سختی های وابسته به دوران بارداری می کاهد و میل و اشتیاق زنان باردار را به مصرف تنقلات و فست فودها کاهش می دهد.

از طرف دیگر تحقیقات نشان داده است تولد کودکان با وزن مناسب در زنانی که در دوره بارداری خود شکلات مصرف می کنند، بیشتر گزارش شده است. به گزارش مرکز تحقیقاتی بریتانیا، اختلال پری اکلامپسیا یکی از علل مهم در مرگ و میر مادران باردار است. خطر ابتلابه این عارضه که به دلیل افزایش فشار خون پس از هفته بیستم بارداری رخ می دهد، معمولا در اثر افزایش تمایل زنان به مصرف تنقلات بالامی رود و به اندازه خطر مبتلاشدن به ویروس سالمونلادر اثر مصرف تخم مرغ های نپخته و ماهی خام شایع است. این مطالعات حاکی از آن است که قرار دادن مقدار معینی از شکلات در رژیم غذایی خطر سالمونلارا به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

مطالعاتی که روی 129 زن باردار در هفته های 11 تا 14 دوره بارداری انجام گرفت نشان داد، مصرف مواد غذایی غنی از ریز مغذی فلاوونوئید بویژه شکلات در 12 هفته اول دوره بارداری، خطر ابتلابه مسمومیت های حاملگی را کاهش می دهد. در نمونه های مورد آزمایش که ریسک ابتلابه این اختلالات در آنها بسیار کم گزارش شده بود، در روز به طور متوسط 30 گرم خوراکی های حاوی فلاوونوئید و شکلات مصرف کرده بودند.