آرشیو دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۲۶
جهان
۶

کره شمالی برای توقف آزمایش های هسته ای شرط گذاشت

دولت کره شمالی می گوید که حاضر است در صورت لغو رزمایش های سالانه آمریکا با کره جنوبی، آزمایش هسته ای خود را متوقف کند.

ری سو یونگ، وزیر خارجه کره شمالی گفت: تمرینات جنگ اتمی را در شبه جزیره کره متوقف کنید تا ما هم آزمایش های هسته ای خود را متوقف کنیم.

وزیر خارجه کره شمالی در اولین مصاحبه اش با یک رسانه غربی به آسوشیتدپرس گفت که سیاست های آمریکا بوده که پیونگ یانگ را به سمت ساخت تسلیحات اتمی سوق داده است. وی با بیان این که تسلیحات هسته ای برای کره شمالی توان بازدارندگی ایجاد می کند، اضافه کرد که کشورش حق دارد در برابر آمریکا و کره جنوبی از چنین جنگ افزارهایی برخوردار باشد و با وجود فشارهای بین المللی، کره شمالی از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد. یانگ به این موضوع نیز اشاره کرد که توقف رزمایش های آمریکا و کره جنوبی می تواند به کاهش تنش کمک کند.

در همین حال، دولت کره شمالی شلیک موفق یک موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای از یک زیردریایی را تائید کرد. بنابر اعلام خبرگزاری رسمی کره شمالی، انجام این آزمایش موشکی با فرمان و نظارت مستقیم کیم جونگ اون، رهبر این کشور انجام گرفته است. بنابر این گزارش، این مو شک با سوخت جامد کار کرده و قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارد.

این درحالی است که واکنش های بین المللی نسبت به شلیک این موشک همچنان ادامه دارد. برهمین اساس، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس ضمن محکوم کردن این اقدام در بیانیه مطبوعاتی گفت: نقض جدید قطعنامه های شورای امنیت، بیانگر میزان تهدید کره شمالی برای امنیت منطقه و جهان است. رومن نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه ای اظهار کرد: برنامه موشکی کره شمالی، تهدیدی خطرناک برای امنیت منطقه ای و بین المللی است.

وی همچنین اتحادیه اروپا را به اعمال تحریم های بیشتر و جامعه بین المللی را به واکنش شدید برای توقف اقدامات تحریک آمیز پیونگ یانگ تشویق کرد.

در این میان، مقام های دولتی کره جنوبی نیز با تحریک آمیز خواندن پرتاب موشک بالستیک زیردریایی از سوی کره شمالی، اعلام کردند که این اقدام پیونگ یانگ را به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهند برد.