آرشیو دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۲۶
جهان
۶

عضویت انگلیس در اروپا؛ دغدغه دو سوی آتلانتیک

همه پرسی برای ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا در روزهای اخیر به یکی از مهم ترین خبرهای رسانه های غربی بویژه اروپایی و دغدغه سیاستمداران دو سوی اقیانوس اطلس تبدیل شده است.

دیوید کامرون، نخست وزیر این کشور در حال آماده سازی زمینه های لازم جهت برگزاری همه پرسی برای ادامه حضور یا خروج از اتحادیه اروپاست. در صورت رای مردم این کشور، انگلیس تا پایان سال 2016 میلادی با اتحادیه اروپا خداحافظی می کند.

رئیس جمهور آمریکا در گفت وگو با یک رسانه انگلیسی گفت: ماندن لندن در اتحادیه اروپا به سود روابط آن با واشنگتن است.

باراک اوباما دیروز در گفت وگو با بی بی سی بار دیگر یادآور شد: خروج انگلستان از اتحادیه اروپا روابط اقتصادی این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و این امر موجب خواهد شد ده سال زمان برای اجرای توافق های تجاری میان انگلیس و آمریکا نیاز باشد.

وی گفت: به عنوان دوست شما اجازه بدهید بگویم که ماندن در اتحادیه اروپا بریتانیا را قوی تر خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا روز شنبه با جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس نیز دیدار کرد و دو طرف در جریان این دیدار بر لزوم ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا توافق کردند.

همزمان با اظهارات اوباما، هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم یکصدا با اوباما اعلام کرد اگر در انتخابات پیروز شود، از انگلیس خواهد خواست در اتحادیه اروپا بماند.

اظهارات رئیس جمهور آمریکا و هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره لزوم ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا و تاثیر مثبت آن بر منافع آمریکا درحالی است که نشریه فارین پالیسی اخیرا در مطلبی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را به نفع آمریکا ارزیابی کرده بود.