آرشیو پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۰۰
اقتصادی
۶

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در گفت و گو با «ایران» اعلام کرد

افزایش تولید و کساد صادرات عامل کاهش قیمت مرغ در بازار

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در گفت وگو با«ایران» گفت: بالابودن قیمت مرغ صادراتی ایران به نسبت کشورهای صادرکننده دیگر مانند ترکیه و روسیه موجب کاهش صادرات و افزایش مازاد تولید و در نتیجه کاهش قیمت آن شده است.

قیمت مرغ بعد از تعطیلات نوروز روند نزولی دارد، کاهش تقاضا باعث شده مرغ مازاد روی دست تولیدکنندگان بماند. برهم خوردن تعادل در عرضه و تقاضا علت اصلی کاهش قیمت و متضرر شدن تولید کنندگان شده است.

علیرضا ولی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در این خصوص با اشاره به مسئولیت تنظیم بازار که بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: ما در سال های گذشته بخشی از مرغ مورد نیاز را وارد می کردیم اما دولت یازدهم با حمایت از تولید علاوه بر تامین بازار داخلی، صادرات مرغ را نیز در دستور کار قرار داد و اکنون بخشی از مرغ تولید شده صادر می شود.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از 300 هزارتن مرغ مازاد مصرف داریم، گفت: اما ظرفیت صادرات ما 80 هزارتن است و به دلیل مشکلاتی که داریم نتوانستیم ظرفیت صادرات را افزایش دهیم.

وی افزود: تنظیم بازار زمانی معنی دار خواهد بود که عرضه و تقاضا متناسب با هم باشد اما امروز به خاطر افزایش تولید، بازار داخلی اشباع شده و نمی توانیم مازاد تولید، را در داخل به مصرف برسانیم و صادرات نیز پاسخگوی این مازاد نیست. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: ما دو نوع ذخیره کالای اساسی داریم؛ یکی ذخایر استراتژیک و دیگری ذخیره تنظیم بازار که ما همیشه ذخایر استراتژیک داریم و انبارها باید برای این ذخیره پر باشد اما این ذخایر کهنه و نو می شود یعنی ذخایر به خاطر تازه ماندن به بازار عرضه اما همان مقدار دوباره از بازار خریداری می شود.