آرشیو شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۳۰
جامعه
۱۳

انجام سالانه 6000 پیوند مغز استخوان در ایران

رئیس پژوهشکده خون سرطان و سلول های بنیادی خون ساز ایران گفت: در ایران سالانه 6000 نفر تحت عمل پیوند مغز استخوان در کشور قرار می گیرند.

به گزارش ایسنا، اردشیر قوام زاده افزود: از سال 62 که فوق تخصص رشته سرطان خون در بالغان از سوی وزارت بهداشت تائیدیه گرفته است، تاکنون 275 نفر پزشک فوق تخصص در این زمینه تربیت شده اند و هم اکنون در استان ها حداقل یک متخصص این رشته وجود دارد. وی عنوان کرد: بیشتر پیوندهای مغز استخوان، از ط ریق پیوند سلول ها از خون افراد دهنده سلول که اغلب خویشاوندان نزدیک بیماران هستند، انجام می شود که این آمار مشابه مراکز پیوند مغز استخوان در کشورهای پیشرفته است.

به گفته این مقام مسئول، پیوند سلول های بنیادی خون ساز، بهترین روش درمانی در سرطان های خون، بیماری های خونی مانند تالاسمی ماژور، بیماری های متابولیک، بیماری های دستگاه ایمنی، سیروز کبدی، توده های سرطانی مانند سرطان سینه، ریه، کبد و حتی بیماری های روماتیسمی است

وی تصریح کرد: میزان موفقیت درمان بیماری های نیازمند به پیوند در پژوهشکده خون و سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران، حدود 67 درصد است که از جمله بالاترین آمارهای دنیا در این حوزه به حساب می آید.

قوام زاده یادآور شد: در همه پژوهشکده ها و مراکز علمی پیشرفته جهان در رابطه با پیوند سلول های بنیادی نمی توان روش درمانی را یافت که در ایران از آن استفاده نشود و ما توانسته ایم به این میزان از توانمندی دست یابیم که در زمینه پیوند سلول های بنیادی در بین کشورهای پیشرفته جهان مطرح شویم.