آرشیو سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۰۴
سلامت
۱۶

خداحافظی با نمونه برداری کبدی

کبد یکی از اعضای حیاتی بدن است که هرگونه اختلال در عملکرد آن می تواند بر سلامت سایر اعضای بدن تاثیر بگذارد. هنگامی که فرد دچار مشکلات کبدی می شود نخستین گام برای شناسایی بیماری و میزان پیشرفت آن استفاده از آزمایشات اولیه خون شناسی است، اما گاهی این آزمایشات کافی نیست و برای تشخیص قطعی یا تعیین وضعیت کبد و تصمیم گیری در مورد درمان باید از روش نمونه برداری از کبد استفاده کرد. در این شیوه که معمولا دو تا سه ساعت زمان نیاز دارد بخش کوچکی از کبد با ابزار های خاص برداشته می شود و تحت بررسی های آزمایشگاهی قرار می گیرد. این درحالی است که بیمار باید مواردی را قبل از انجام نمونه برداری رعایت کند و همچنین به توصیه های پزشک پس از نمونه برداری هم به دقت عمل کند. خوشبختانه تکنیک های جدید به کمک بیمار و متخصصان آمده و فرآیند بررسی و تشخیص بیماری را بسیار آسان تر و قابل تحمل تر کرده است.

دکتر حمیدرضا حقیقت خواه در گفت وگو با «ایران» می گوید: برای بررسی دسته ای از بیماری های کبد مانند نارسایی کبد، وجود توده های مشکوک به سرطان و همچنین تشخیص میزان آسیب به کبد می توان از روش شیرویوالاستوگرافی استفاده کرد. این شیوه که از تکنیک های جدید تصویربرداری است می تواند به شیوه غیر تهاجمی و در زمان کوتاه تر و با هزینه کمتر میزان آسیب وارده به کبد و شدت بیماری را مشخص کند.

دبیر علمی سی و دومین کنگره رادیولوژی ایران می افزاید: با استفاده از این تکنیک می توان وضعیت توده های مشکوک به بدخیمی در سایر اعضای بدن مانند تیروئید، پروستات و پستان را نیز مشاهده کرد.