آرشیو سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۰۴
بین الملل
۲۰
گزارش خبری

کارگران اروپا در روز کارگر کتک خوردند

تظاهرات و تجمع های روز کارگر در شماری از کشورهای اروپایی به خشونت کشیده شد و نیروهای امنیتی در این کشورها به شلیک گاز اشک آور و استفاده از آب پرفشار روی آوردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پاریس جایی که جوانان با تشکیل جنبش «ایستاده در شب» بیش از یک ماه است خواب را از چشم این شهر گرفته اند، اعتراض های سراسری اتحادیه های کارگری و دانشجویان به اصلاحات کار که از سوی دولت پیشنهاد شده و قرار است در چند روز آتی به پارلمان تقدیم شود، به خشونت کشیده شد. گزارش ها حاکی است، معترضان با نیروهای امنیتی در خیابان های پاریس درگیر شدند.

پلیس ضدشورش این کشور در مواجهه با گروهی از افراد «دردسرساز» که ماسک بر صورت داشتند و می خواستند با نیروهای امنیتی درگیر شوند، متوسل به استفاده از گاز اشک آور شد و 18 نفر را بازداشت کرد.

معترضان که دولت آنها را «اراذل و اوباش» خوانده، پس از ترک میدان ناسیون به اعتراض های شبانه جنبش «ایستاده در شب» در میدان «رپوبلیک» پیوستند. پلیس برای متفرق کردن آنان از گاز اشک آور استفاده و میدان رپوبلیک را تخلیه کرد. مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه این حملات و خشونت ها علیه افسران پلیس و مجریان قانون را غیرقابل قبول خوانده و گفت: مقامات واکنش تندی به این افراد دردسرساز نشان می دهند.

در آلمان همسایه شمال شرقی فرانسه نیز پلیس در شهر پلاوئن در ایالت راکس علیه معترضان متوسل به استفاده از آب پرفشار شد. حدود 500 نفر از معترضان جناح راست و هزار و 500 نفر از معترضان جناح چپ به خیابان های پلاوئن آمدند. در حالی که گروه جناح راست موسوم به «راه سوم» در خیابان های این شهر راهپیمایی کردند، در مقابل آنها نیز معترضانی از جناح چپ تجمع کردند که منجر به درگیری میان این دو گروه مخالف شد.

در کشور چکمه ای اروپا (ایتالیا) نیز هنگامی که معترضان چپ افراطی در شهر تورین واقع در شمال کشور در مقابل طرفداران حزب حاکم دموکراتیک که در این شهر تجمع کرده بودند، دست به راهپیمایی زدند، پلیس مجبور به مداخله شد.

معترضان منور روشن کرده و بنرهایی در دست داشتند که ماتئو رنتزی، نخست وزیر و رهبر حزب حاکم دموکراتیک را محکوم می کرد. درگیری هایی میان نیروهای امنیتی و فعالان چپ افراطی که قصد داشتند با طرفداران حزب حاکم درگیر شوند، به وجود آمد و پلیس نیز برای جدا کردن این دو گروه مخالف مداخله کرد.