آرشیو سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۰۴
بین الملل
۲۰
آمریکا

تبلیغات گسترده آمریکا در پنجمین سالروز کشته شدن <بن لادن>

رئیس سیا: انتقام 11 سپتامبر را گرفتیم

امریکا در حالی پنجمین سالگرد مرگ اسامه بن لادن، سرکرده القاعده را به عنوان برگ زرینی در تلاش های ضد تروریستی خود جشن می گیرد که در پنج سال گذشته نه تنها تروریسم ریشه کن نشده بلکه هیولای داعش در سراسر دنیا حریف می طلبد. با این حال سیا نابودی ابوبکر البغدادی سرکرده این گروه تروریستی را دستور کار جدید خود خوانده است.

هرچند صفحه توئیتر سازمان سیا در پنجمین سال کشته شدن بن لادن گزارش لحظه به لحظه این عملیات و عکس های مربوط به آن در دوم مه سال 2011 را در اختیار کاربران گذاشته و سعی کرده این توفیق بزرگ را بار دیگر به دنیا و مردم امریکا یادآوری کند اما انتقادهای بی شماری که به این گزارش توئیتری شده حاکی از آن است که افکار عمومی جهان از عملکرد قدرت های جهان در مبارزه با تروریسم راضی نبوده اند و شاید جدی بودن این مبارزات را باور ندارند. جان برنان، رئیس سازمان سیا در مصاحبه ای با برنامه «رو در رو با خبر» شبکه خبری ان بی سی گفت: ما بخش بزرگی از القاعده را از بین برده ایم. البته این گروه به طور کامل از بین نرفته و نابود نشده است. در حال حاضر ما پدیده ای نوین به نام داعش داریم و این مساله ما را برای چند سال آینده به چالش می کشد. وی در پاسخ به این سوال که آیا از بین بردن ابوبکر البغدادی، رهبری داعش همانند از بین بردن بن لادن اقدامی مهم است، گفت: البغدادی فرد مهمی است و ما داعش را از بین می بریم. من هیچ شکی به این مساله ندارم. ما باید این رهبری را که به هدایت چنین سازمانی می پردازد از بین ببریم.

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نیز در مصاحبه با سی ان ان درباره پنجمین سالگرد مرگ بن لادن گفت، امیدوارم این فرمانده تروریست ها در لحظه های آخر عمرش دریافته باشد که مردم امریکا 11 سپتامبر را فراموش نکرده و به دنبال انتقام آنند. وی به ابعاد مختلف تصمیم گیری برای کشتن بن لادن پرداخت و گفت، زمانی که اندرسون کوپر در بی سیم خود گفت «او را گرفتیم» می دانستم باید تصمیمی سرشار از ریسک بگیرم: «پس از گفت وگو با مقامات مختلف برایم روشن شد که این مهمترین فرصت ما برای گرفتن بن لادن است. به همین دلیل ما باید تصمیم می گرفتیم که بن لادن هیچ راه فراری نداشته باشد.»