آرشیو سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۳۳
فرهنگ و هنر
۵

تاکید وزیر ارشاد برای پیوستن به کنوانسیون های جهانی کپی رایت

ششمین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادگستری در حالی برگزار شد که علی جنتی پیوستن به کنوانسیون های جهانی را تنها راه پیش رو برای صیانت از حقوق مولفان داخلی دانست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جنتی گفت: حتما باید درخصوص حقوق مالکیت ادبی، هنری و معنوی به سازمان های جهانی ذی ربط بپیوندیم تا بتوانیم از حقوق پدیدآورندگان آثار در خارج از کشور دفاع کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با اشاره به افزایش استفاده از اینترنت و سهولت ارتباط با نقاط مختلف جهان افزود: ناگزیریم به کنوانسیون های بین المللی در زمینه حقوق مالکیت معنوی بپیوندیم.

او با بیان این که حقوق فردی که کتابی تالیف می کند و می خواهد آن را در فضای مجازی به فروش برساند، باید محفوظ بماند گفت: اگر هر کسی بخواهد اثری را منتشر کند، انگیزه ها برای کار و تولید آثار ادبی و هنری از بین می رود.

جنتی با بیان این که وقتی افراد فرهیخته اثری را منتشر می کنند، به آن اثر همانند فرزندشان علاقه مند هستند، افزود: امروز تقریبا همه آثار مکتوب، صوتی و تصویری در پایگاه های مختلف اینترنتی وجود دارد و براحتی می توان به کتابخانه های بزرگ جهان دسترسی داشت.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: با همکاری وزارت دادگستری لایحه ای برای حمایت از پدیدآورندگان آثار در فضای مجازی تدوین شد که هم اکنون در مجلس در دست بررسی است.

او تاکید کرد: هم اکنون بسیاری از فیلم های سینمایی یا آثار موسیقیایی ما در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پخش می شود که این آثار حقوقی دارد و باید از حقوق آنها دفاع کنیم.

جنتی افزود: راه دفاع از حقوق آنها این است که به سازمان های مالکیت معنوی بین المللی بپیوندیم تا راه برای حمایت از این آثار هموار شود. همچنین در داخل کشور نیز دستگاه قضایی باید حمایت کند تا ما بتوانیم از حقوق مولفان، نویسندگان و پدیدآورندگان آثار دفاع کنیم.