آرشیو سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۳۳
جهان
۶
سوریه

حلب در جنگ، دمشق در آتش بس ندای جنگ از ریاض

در حالی که مذاکرات درخصوص حل بحران سوریه با بهانه تراشی های هیات مخالفان وابسته به ریاض در ژنو چند روزی است که متوقف مانده، منابع خبری از درگیری های شدید میان نیروی های ارتش و مقاومت مردمی با گروه تروریستی جبهه النصره در منطقه الزهرای شهر حلب گزارش می دهند.

گفتنی است تروریست ها در روزهای گذشته عملیات های خود را در این شهر افزایش داده اند و با استفاده از خمپاره و نیز نارنجک های دست ساز ده ها بار مناطق مسکونی در نقاط مختلف شهر حلب را هدف قرار دادند که منجر به خسارات و تلفات انسانی شد.

منابع خبری تاکید کرده اند حملات اینچنینی که به صورت کور و بی هدف انجام می شود باعث شده تا بیشتر تلفات انسانی شامل کودکان و زنان باشد.

این درگیری ها در اطراف حلب در حالی است که وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد توافقاتی با آمریکا برای تمدید آتش بس در منطقه «ریف دمشق» به مدت دو روز دیگر، حاصل شده است.

استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه نیز از روسیه و آمریکا خواست برای برقراری آتش بس تلاش کنند و همین درخواست بود که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را بار دیگر به ژنو کشاند. کری در دیدار با ناصر جوده، همتای اردنی خود گفت: اکنون زمان سرنوشت سازی است و ما مطمئنا به همکاری روسیه درباره سوریه چشم دوخته ایم. ما همچنین به این مساله امیدواریم که نظام سوریه به حرف های روسیه گوش دهد و به آن عمل کند.

وی عنوان کرد امیدوار است طی روزهای آینده پیشرفتی درباره تمدید آتش بس در تمامی مناطق سوریه و از سرگیری مذاکرات صلح برای پایان جنگ حاصل شود. پیرو ابراز امیدواری طرف آمریکایی، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان نیز از طرف های درگیر در سوریه خواست خشونت را بویژه در حلب متوقف کنند.

تلاش برخی طرف ها برای پایان خشونت ها در سوریه درحالی است که از ریاض ندای جنگ سر داده می شود.