آرشیو سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۴۵۳۳
جهان
۶
ونزوئلا

درخواست «مادورو» از حامیانش برای شورش و اعتصاب در ونزوئلا

نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلااز طرفداران خود خواست در صورت پیروزی مخالفانش در همه پرسی برای عزل وی، دست به اعتصاب عمومی و «شورش» بزنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مادورو در سخنرانی خود در روز کارگر این اظهارات را بیان کرد. این در حالی است که هیات ملی انتخابات ونزوئلا، هفته گذشته اعلام کرد مدارک لازم برای جمع آوری 200 هزار امضا به منظور برگزاری همه پرسی عزل رئیس جمهور ارائه شده است.

برگزاری همه پرسی یکی از راه های قانونی مخالفان دولت برای عزل رئیس جمهور ونزوئلاست. براساس قانون انتخابات ونزوئلا، مخالفان ابتدا باید امضای یک درصد از رای دهندگان (کمتر از 200 هزار نفر) را جمع آوری کنند تا بتوانند روند برگزاری همه پرسی عزل رئیس جمهور را آغاز کنند.

مادورو به حامیان خود که در مقابل کاخ ریاست جمهوری تجمع کرده بودند، گفت: «اگر الیگارشی روزی علیه من اقدام کند و موفق شود که این کاخ را تصاحب کند، من به شما دستور می ‎دهم شورش کنید و یک اعتصاب عمومی نامحدود به راه بیندازید.» مادورو به طرفدارانش گفت همه پرسی برای عزل وی «تعهدآور» نیست و فقط یک «گزینه» محسوب می‎شود. ونزوئلابا بحران شدید انرژی دست و پنجه نرم می کند و شهرهای بزرگ این کشور بیش از چهار ساعت در روز در خاموشی مطلق به سر می برند. دولت ونزوئلادر تازه ترین تصمیم خود برای حل مشکل کمبود انرژی به کارمندان دولتی سه روز مرخصی اجباری در هفته (از چهارشنبه تا جمعه) داده است به این معنی که آنها تا نیمه خرداد ملزم هستند فقط دو روز در هفته کار کنند. دولت همچنین تعطیلات هفتگی مدارس ابتدایی و دبیرستان ها را یک روز دیگر (جمعه) افزایش داده است.