آرشیو پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۸۶۶۹
سیاسی
۲

حجت الاسلام سیدعلی خمینی:برای ورود به تمدن اسلامی باید فقهی جوابگو باشیم

به گزارش فارس، حجت الاسلام سید علی خمینی پیش از ظهر دیروز در همایش ملی اندیشه های امام خمینی(ره) که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد با اشاره به جایگاه فقه در قلمرو تمدن اسلامی، گفت: برای ورود به تمدن اسلامی باید فقهی جوابگو باشیم. این استاد حوزه با اشاره به اینکه هدف، قانون و سبک زندگی از ارکان تمدن است، ابراز داشت: مجموعه منافع، نظرات، علایق و جهت گیری های جامعه به عنوان سبک زندگی لحاظ می شود. سید علی خمینی با اشاره به جایگاه فقه در تمدن اسلامی بیان داشت: فقه، قانون زندگی مسلمانی در حیطه شخصی و اجتماعی است و با این تعریف، جایگاه فقه در تمدن اسلامی مشخص خواهد شد.سید علی خمینی خاطرنشان ساخت: برخی مدعی شده اند که در مسائل قضائی 20 هزار مسئله فقهی وجود دارد که فقه برای آن جوابی نداده است یا در مسئله بانکداری نیز همین سخنان مطرح است که فقه برای عدم بانکداری ربوی چه راهکارهایی دارد.سید علی خمینی گفت: بانکداری غربی اگر کنار برود آیا ما برایش آلترناتیو و جانشین مناسبی تعبیه کرده ایم؟!

وی با اشاره به مسئله قوه قضائیه در دوران طاغوت، تصریح کرد: اگر حکومت اسلامی پدید نمی آمد، احکام متناسب با دادگاه ها نیز شکل نمی گرفت و اسلامی نمی شد.

وی بیان داشت: ما اگر قصد ورود به تمدن اسلامی داریم، باید فقهی جوابگو باشیم تا بتوانیم بر اساس آن تمدن را بر پایه اسلام به پیش ببریم.

سید علی خمینی با اشاره به اینکه سه راهکار برای مقابله با تمدن غرب وجود دارد، ابراز داشت: نفی تمدنی، جذب تمدنی و اصلاح تمدنی سه راهکار متصور برای مقابله با تمدن غربی است که می توان بر اساس آن

تصمیم گیری کرد.

وی خاطرنشان ساخت: بهترین راه و در عین حال خطرناک ترین راه، برگزیدن اصلاح تمدنی است؛ چراکه بدون دقت در این مسیر، از تمدن غرب مانده و به تمدن اسلامی نیز نخواهیم رسید.

این استاد حوزه تصریح کرد: اصلاح تمدنی، احتیاج به متفکرانی دارد که تمدن اسلامی را شناخته و بر اساس آن برنامه ریزی داشته باشند.