آرشیو سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۵۵
سلامت
۱۳

چه کنیم تا آرتروز نگیریم؟

برای جلوگیری از آرتروز، اقدامات پیشگیرانه همچون نگهداری وزن بدن در حد متناسب با قد، نرمش های کششی به صورت روزانه و مرتب، فعالیت های فیزیکی در حد مناسب و خودداری از فعالیت هایی که به مفصل آسیب می رسانند بخصوص بعد از 40 سالگی و مصرف روزانه شیر تازه توصیه می شود.

دکتر مرتضی رجایی، متخصص ارتوپدی در گفت وگو با جام جم با بیان مطالب فوق در پاسخ به این پرسش که آرتروز چه زمانی ایجاد می شود، می گوید: به دلیل فعالیت های مدوام و روزانه بدن، مفاصل مدام در خطر ضربه و آسیب قرار دارند. این ضربه ها سبب ایجاد آسیب هایی به مفاصل، بخصوص غضروف های مفصلی می شوند.

وی می افزاید: این آسیب ها تا حد امکان توسط بدن ترمیم و بازسازی می شوند. این به آن معنی است که در طول عمر یک انسان، مفاصل، به طور دائم، در فرآیند آسیب دیدن و ترمیم شدن قرار دارند؛ ولی گاهی میزان شدت آسیب های مفاصل بیشتر از میزان قدرت ترمیمی بدن است یا قدرت ترمیمی بدن به دلایلی تضعیف می شود، طوری که نمی تواند حتی آسیب هایی با شدت معمول را ترمیم کند. در این شرایط، غضروف مفصلی آسیب دیده به مرور زمان تخریب می شود.

این متخصص تاکید می کند: محدودیت در تحرک و قابلیت انعطاف مفاصل مبتلا، تب نداشتن، قرمزی در موارد درگیری مفصل، ورم در مفصل درگیر بخصوص در مواردی که مفاصل انگشتان دست درگیر شده باشند، صدای سائیده شدن همراه با تحرک مفاصل مبتلا، خشکی و درد در ناحیه مفصل بخصوص کمردرد، تشدید درد در موارد تغییر آب و هوا، و تغییر شکل مفصل از شایع ترین علائم آرتروز است.