آرشیو سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵، شماره ۲۶۱۸
سیاست
۱۹

کوتاه دیپلماسی

روسیه، ایران و چین به دنبال به چالش کشیدن آمریکا

ایسنا: فیلیپ دیویدسون، رئیس فرماندهی ناوگان دریایی آمریکا ادعا کرد روسیه، چین و به ویژه ایران دنبال انکار کنترل دریایی آمریکا هستند. او در بخشی از سخنانش در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک آمریکا با طرح این ادعا که «هم اکنون موضع روسیه، چین و به ویژه ایران تضعیف و نادیده گرفتن کنترل و تسلط آمریکا در دریاهاست» گفت: «حوزه مربوط به ناوگان دریایی ما بخشی است که همواره در یک دهه اخیر خطرهای زیادی آن را تهدید کرده است».به گفته او خطراتی که در زمان جنگ سرد با شوروی علیه ناوگان دریایی آمریکا وجود داشت هم اکنون نیز با توجه به اینکه روسیه، چین و ایران به دنبال به چالش کشاندن کنترل ما در دریاها هستند، متوجه نیروی دریایی آمریکاست.

تاکید بر حمایت تهران از بغداد در برابر داعش

ایرنا: حسن دانایی فر، سفیر ایران در بغداد در دیدار با حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق درباره تحکیم روابط بین دو کشور، همکاری دوجانبه درزمینه انرژی برق و جنگ علیه تروریسم گفت وگو و بر حمایت ایران از عراق در مقابله با گروه تروریستی داعش تاکید کرد. براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، دو طرف همچنین درباره جنگ با تروریسم و پیروزی های به دست آمده علیه گروه های تروریستی نیز تبادل نظر کردند. حسن دانایی فر نیز بر «حمایت ایران از ملت و دولت عراق در جنگ علیه تروریسم» تاکید و از «پیروزی های جدید در مقابل گروه های تروریستی «تمجید» کرد.

رئیس مجلس ملی فرانسه25 تیر به تهران می آید

ایلنا: کلود بارتلون، رئیس مجلس ملی فرانسه، به دنبال سفر وزیر امور خارجه کشورمان به پاریس، به تهران سفر خواهد کرد. این سفر 25 تیرماه انجام می شود و او با مقام های کشورمان ازجمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، دیدار خواهد کرد.