آرشیو چهارشنبه ۳‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۲۳
جهان
۶

نگرانی سازمان ملل از موج آوارگی ساکنان موصل

آژانس پناهجویان سازمان ملل دیروز پیش بینی کرد در نتیجه عملیات آزادسازی موصل، صدها هزار عراقی ساکن این شهر و اطراف آن به زمره آوارگان خواهند پیوست. به گزارش رویترز، این نهاد بین المللی در بیانیه ای که دیروز منتشر شد، افزود: به عقیده ما آوارگی در موصل به مراتب وخیم تر خواهد بود. آدریان ادواردز، سخنگوی آژانس بین المللی پناهجویان همچنین بر نیاز به فضای بیشتر برای ایجاد اردوگاه به منظور اسکان آوارگان تاکید کرد.

وی افزود: پیش بینی می شود تاثیر این عملیات بر شرایط انسانی بسیار چشمگیر باشد و احتمالاتا یک میلیون و 200 هزار نفر تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت. تروریست های داعش در خرداد 1393 موصل، دومین شهر بزرگ عراق و مرکز استان نینوا را اشغال کردند. عملیات آزادسازی موصل از چند ماه پیش در دستور کار دولت عراق قرار گرفته است اما به دلیل اختلافات سیاسی بین مقامات بغداد و اختلاف بر سرنحوه انجام عملیات مشترک نیروهای ارتش عراق و کردها، عملیات آزادسازی موصل تاکنون به تعویق افتاده است. دولت عراق گفته است تا پایان سال جاری میلادی موصل را آزاد خواهد کرد.

عراق پس از تصرف شمار زیادی از شهرها و شهرستان های غرب و شمال این کشور توسط داعش، شاهد بزرگ ترین موج آوارگی در تاریخ خود بود. گروه تروریستی تکفیری داعش همواره از ساکنان محلی به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است. انتظار می رود با آزادسازی مناطق تحت تصرف تروریست ها، دوباره ساکنان هر شهری به محل مسکونی خود برگردند اما این پروسه درازمدت خواهد بود و تا آن زمان آوارگی میلیون ها نفر هزینه زیادی را بر دولت عراق و نهادهای بین المللی تحمیل می کند.

آخرین خبرهای دیروز حاکی از پیشروی های جدید ارتش عراق در شهر القیاره بود. به گزارش ایرنا، نیروهای عراقی مقارن ظهر دیروز وارد مرکز القیاره در 60 کیلومتری جنوب موصل شدند و پرچم عراق را برفراز ساختمان های مرتفع این بخش نصب کردند.ارتش عراق از چند روز پیش با انتشار اطلاعیه هایی از اهالی القیاره خواسته بود که منطقه را هرچه سریع تر ترک کنند و به دو نقطه پیش بینی شده (التینه و مجتمع های مسکونی) در خارج از القیاره نقل مکان کنند.