آرشیو چهارشنبه ۳‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۲۳
جهان
۶

بازگشت سارکوزی به صحنه سیاست با رویکرد اسلام هراسی

پس از آن که نیکلاسارکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه دوشنبه شب از تصمیم خود برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری سخن گفت، رسانه ها و روزنامه ها به تحلیل برنامه های او برای ورود دوباره به عرصه سیاست پرداخته اند. سارکوزی ضمن اعلام خبر نامزدی خود از طریق پیامی در فیس بوک، کتاب تازه اش را معرفی کرد که در فصل نخست آن به این تصمیم اشاره شده است.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی به این مساله پرداخته و نوشته است که سارکوزی 61 ساله در مبارزه برای کسب نامزدی حزب خود، سیاست هایی را در پیش گرفته که راست افراطی تر از مواضع وی در سال 2012 طی رقابت با «مارین لوپن» است. طبق این گزارش، سارکوزی این بار سیاست هایی در مقابله با اسلام در پیش گرفته و درصدد است زنان محجبه مسلمان را از ورود به دانشگاه ها و شرکت های دولتی منع کند، حقوق ملیت فرانسوی کودکانی راکه از والدین خارجی متولد می شوند، محدود کرده و گزینه های استفاده اختیاری از گوشت خوک در میز غذاخوری مدارس را ممنوع اعلام کند که به این ترتیب کودکان مسلمان و یهودی از این پس جایگزینی برای گوشت خوک در مدارس برای میل کردن ندارند.

گاردین در ادامه افزود: سارکوزی همچنین آنچه را که «ظرافت و حساسیت قانونی» در مبارزه با تروریسم خواند، به تمسخر گرفت. وی معتقد است جو ترس و اضطراب در فرانسه بعد از مرگ بیش از 230 نفر در حملات تروریستی گروه های افراطی در 9 ماه گذشته به مفهوم آن است که کشورش به فرد قدرتمندی چون خودش احتیاج دارد. سارکوزی درحالی وارد این کارزار شد که در هفته های گذشته تحرکات سیاسی با موضوع انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه افزایش یافته و بیش از 50 نفر برای حضور در این انتخابات اعلام نامزدی کرده اند. از این تعداد برخی نامزدهای جدی تری نسبت به دیگران محسوب می شوند؛ زیرا چهره های کمتر شناخته شده با چالش کسب تائید نخبگان سیاسی مواجه هستند. نامزدهای انتخاباتی، با کسب حمایت 20 نماینده مجلس، 2500 هوادار حزبی و 250 نخبه سیاسی، واجد شرایط شرکت در انتخابات درون حزبی می شوند.