آرشیو پنجشنبه ۴‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۲۴
جهان
۶

«سیاست چندوجهی» اردوغان در تامین منافع ترکیه

خسرو صبوری ( کارشناس مسائل کردها)

روز گذشته شهر جرابلس در شمال سوریه مورد حمله جنگنده های ائتلاف آمریکا و ترکیه قرار گرفت. واقعیت این است که ترکیه با همکاری آمریکا وارد جرابلس شده و قصد پاکسازی این شهر را از حضور ضعیف و احتمالی اعضای گروه تروریستی داعش دارد، اما هدف نهایی و استراتژیک این کشور پیشگیری و جلوگیری از حضور و تسلط کردهای حزب «اتحاد دموکراتیک» سوریه(PYD) بر این شهر است.

نکته اصلی در این رابطه همکاری آمریکا با ترکیه است. ایالات متحده که در طول یک سال و نیم گذشته از «اتحاد دموکراتیک» سوریه حمایت می کرد، برای تامین منافع خود با چرخشی شدید این حزب را رها کرده و به ترکیه نزدیک شده تا جرابلس را از دست کردها در آورد. ترکیه در این مسیر منافع خود را در تعارض با منافع دیگر کشورها و مناطق پیرامون خود نمی بیند، به همین لحاظ است که برای تامین آن با مسعود بارزانی، آمریکا و ایران روابط و همکاری های لازم را برقرار کرده است. هنر سیاست ورزی اردوغان بازی با کارت های متعدد برای رسیدن به مقاصد خود است.

گفتنی است، موضعگیری احتمالی سوریه در رابطه با حمله ترکیه به بخشی از خاک خود خیلی نرم و دیپلماتیک خواهد بود. در تکمله این نوشتار باید به وضعیت روسیه اشاره کرد که اساسا در این بازی حضور ندارد و از این اقدام هم ناراضی است. البته این به معنی بازنده بودن این کشور به حساب نمی آید، اما باید تاکید کرد که در نهایت اگر ترکیه موفق شود کنترل جرابلس را به دست بگیرد و کردها را از دسترسی به این منطقه دور نگه دارد، موفقیت بزرگی در جهت تامین امنیت خود کسب کرده است.