آرشیو پنجشنبه ۴‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۲۴
جهان
۶

کره شمالی از یک زیردریایی موشک بالستیک شلیک کرد

آمریکا و کره جنوبی اعلام کردند، کره شمالی صبح دیروز یک موشک بالستیک را از یک زیردریایی در آب های سواحل شرقی این کشور شلیک کرده است.

به گزارش ایسنا، یک مقام آمریکایی گفت، موشک کی ای 11 از آب های نزدیک سینپو پرتاب شد و 500 کیلومتر دورتر در آب های دریای ژاپن فرود آمد. رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز اعلام کرد، این موشک در داخل منطقه شناسایی دفاع هوایی ژاپن، سقوط کرد. تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که یک فروند زیردریایی در این منطقه مستقر بوده است. این موشک توانسته وارد مناطقی شود که از سوی ژاپن، منطقه دفاع هوایی اعلام شده است.

کارشناسان و مقام های نظامی بر این باورند که مسافت طی شده توسط این موشک نشان می دهد که قابلیت کره شمالی برای شلیک موشک بالستیک از طریق زیردریایی توسعه یافته است. این آزمایش در حالی انجام شد که کره جنوبی و آمریکا مانور نظامی سالانه خود را برگزار می کنند. کره شمالی پیشتر هشدار داده بود تمرین های نظامی مشترک و گسترده آمریکا و کره جنوبی، شبه جزیره کره را در آستانه جنگ قرار داده است. این سومین پرتاب موشکی کره شمالی از ماه آوریل تاکنون است که موفقیت آمیز بوده، البته برخی از شلیک ها نیز با شکست همراه بوده است.

در همین حال، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن شلیک این موشک را اقدامی نابخشودنی و عاری از حس مسئولیت و همچنین تهدیدی جدی برای امنیت ژاپن توصیف کرد. آبه، شلیک این اقدام را تهدیدی جدی علیه کشورش دانست و اعلام کرد توکیو به این اقدام بشدت معترض است. ارتش کره جنوبی نیز در بیانیه ای اعلام کرد این اقدام کره شمالی با هدف تشدید تنش های نظامی در پاسخ به تمرین نظامی سئول واشنگتن، صورت گرفته است. وزارت امور خارجه آمریکا نیز این اقدام پیونگ یانگ و آزمایش های موشکی قبلی کره شمالی را بشدت محکوم کرد و افزود، نگرانی خود را در این زمینه از طریق سازمان ملل پیگیری می کند. اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای اعلام کرد که شلیک موشک از سوی جمهوری دموکراتیک خلق کره بار دیگر تعهدات بین المللی این کشور را در قبال قطعنامه های مختلف شورای امنیت نقض می کند.