آرشیو پنجشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۶۳۰۱
ایران زمین
۱۹

<پنل خورشیدی>، در راه روستاهای کهگیلویه و بویراحمد و گیلان

یاسوج- خبرنگار «ایران»/ 20 پنل خورشیدی، برای دسترسی آسان و ارزان روستانشینان به برق، به روستاییان کهگیلویه و بویراحمد واگذار می شود.

«داود راهزادی»، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد افزود: واگذاری پنل های خورشیدی ویژه روستاییان بزودی به برخی روستاها که جمعیت آنها کمتر از 10 خانوار است صورت می گیرد.

وی میزان برق هر پنل را یک کیلووات عنوان کرد و گفت: هر پنل براحتی می تواند برق 3 خانوار را در روزهای آفتابی تامین کند. پنل های خورشیدی کنونی توان تامین برق وسایل برقی مانند کولر آبی، یخچال، تلویزیون، لامپ ها و سایر وسایل برق کوچک تر را دارد. مهم ترین شرط واگذاری پنل های خورشیدی به روستانشینان، سخت گذری و پراکندگی این خانوارهای روستایی در کهگیلویه و بویراحمد است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه پنل های کنونی در صورت آب وهوای بارانی می توانند تا 48ساعت برق روستانشینان را تامین کنند، خاطرنشان کرد: این پنل ها دارای تجهیزاتی مانند باتری بوده که قابل شارژ است. راهزادی از استقرار پنل های خورشیدی برای سایر خانوارهای روستایی که امکان برق رسانی با هزینه بالابرای آنها وجود ندارد، خبرداد و افزود: هزینه پنل های خورشیدی هم اکنون توسط شرکت توزیع نیروی برق وزارت نیرو تامین می شود. هم اکنون تمام روستاهای 20 خانواری در کهگیلویه وبویراحمد از برق برخوردارند و در 2 سال گذشته نیز 45 روستای بین 10 تا 20 خانوار از برق برخوردار شده اند.

برق رسانی به 4 روستای تالش

با انرژی خورشیدی

همچنین برق رسانی به چهار روستای «مژده علی»، «کوهستان»، «کوهستان حویق» و «مظلم کم» در مناطق سخت گذر تالش گیلان با استفاده از انرژی خورشیدی انجام شد. با برق رسانی به این روستاها درمجموع 96 خانوار ساکن برق دار شدند.