آرشیو پنجشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۶۳۰۱
ایران زمین
۱۹

تلاش برای کاهش حاشیه نشینی در مشهد

مشهد - خبرنگار «ایران»/ مهاجرت از اصلی ترین دلایل ایجاد حاشیه نشینی در شهر مشهد است و در حال حاضر بالغ بر یک میلیون نفر از جمعیت 3 میلیون نفری این شهر حاشیه نشین هستند.

«سید صولت مرتضوی» شهردار مشهد با اشاره به اینکه جمعیت این شهر از زمان پیروزی انقلاب تاکنون 7 برابر افزایش یافته که این موضوع بواسطه مهاجرت از روستاها به شهر بوده، بیان کرد: علت افزایش مهاجرت از روستاها به شهر مشهد اجرا نشدن قوانین برنامه و اسناد آمایشی و متاسفانه پدیده خشکسالی در شرق کشور بوده است.

وی مساله گریز از مرکز را دیگر عامل ایجاد پدیده حاشیه نشینی در مشهد عنوان کرد و ادامه داد: در ساماندهی بافت های فرسوده هزینه اجرای بافت ها و هزینه زندگی در آن آنچنان افزایش پیدا کرده که ساکنان بافت های فرسوده نیز به سمت سکونت در حاشیه شهر مشهد رفته اند.

شهردار مشهد افزود: الحاق برخی از روستاها به این شهر از دیگرعوامل توسعه حاشیه نشینی است تا جایی که برخی از روستاها که افزایش جمعیت داشتند باید به شهر تبدیل می شدند، اما با غفلت انجام شده به شهر مشهد اضافه شده اند.

مرتضوی به اقدام های انجام شده برای رسیدگی به حاشیه شهر مشهد و مناطق کم برخوردار اشاره کرد و گفت: تغییر شیب خدمت نیاز به گفتمان سازی ملی، منطقه ای و محلی از اقدام های مهم انجام شده در حوزه ساماندهی حاشیه شهر است که این گفتمان با مطالبه گری و مدد رسانه ها در این شهر حاکم شده است. وی به موضوع بلندمرتبه سازی در اطراف حرم مطهر رضوی اشاره کرد و گفت: ما به عنوان شهرداری با ساخت و سازهای

بد قواره در اطراف حرم مطهر رضوی مخالفیم و در دوره فعلی مدیریت شهری کمترین پروانه بلند مرتبه سازی در اطراف حرم مطهر رضوی صادر شده است.