آرشیو شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵، شماره ۴۶۴۷
رسانه
۶

بان کی مون حملات سعودی به حدیده را محکوم کرد

صالح الصماد، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در نامه ای فوری خطاب به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد ملت یمن در پی تجاوز عربستان که از بیش از یک سال و نیم آغاز شده، در رنج و عذاب هستند.

در همین رابطه بان کی مون با صدور بیانیه ای حملات اخیر ائتلاف متجاوز عربستان به شهر حدیده یمن را که ده ها کشته بر جای گذاشت، بشدت محکوم کرد و درعین حال خواهان برگزاری دور جدید مذاکرات صلح با نظارت سازمان ملل شد.

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه خود در عین حال گفت: ما بار دیگر از طرف های درگیر در یمن می خواهیم به تمامی تعهدات خود درباره عمل به قوانین بین المللی و قوانین حقوق بشر پایبند باشند و اقدامات لازم و فوری را برای محافظت از جان غیرنظامیان و زیرساخت ها اتخاذ کنند.

درخواست بان کی مون و رئیس شورای عالی سیاسی یمن درحالی است که عربستان سعودی بی توجه به معیارها و موازین بین المللی در جنگ ها همواره تاسیسات غیرنظامی و محل استقرار مردم عادی را مورد حمله قرار می دهد. سیطره انصارالله بر صنعا و شهر حدیده و مناطق دیگر در 21 سپتامبر 2014 به فرار عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن از این کشور و آغاز مداخله نظامی عربستان منجر شد. جنگ یمن و حملات متجاوزان سعودی به این کشور تاکنون به کشته شدن هزاران یمنی و آواره شدن تعداد زیادی از مردم این کشور منجر شده است. گزارش های موجود نشان می دهد اکثر مناطقی که در جریان این جنگ بمباران شده، مناطق غیرنظامی و حتی مسکونی بوده است.