آرشیو دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۵۰
صفحه آخر
۱۲

آمریکا 1000/000/000/000 دلار برای جایگزینی زرادخانه هسته ای خود اختصاص داد

پنتاگون اعلام کرده برای ارتقاء موشک های بالستیک قاره پیما، نیروی سه گانه حملات هسته ای و زیردریایی ها و بمب افکن ها، بالغ بر یک تریلیون دلار در طی سی سال آینده هزینه می کند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان «برنامه نیروی هوایی آمریکا برای جایگزینی زرادخانه هسته ای بین قاره ای» نوشته: «بیش از 400 فروند موشک بالستیک قاره پیما، در سیلوهایی مخفی و زیرزمینی در سراسر مناطق بیابانی آمریکا رو به آسمان نشانه گیری شده اند و آماده شلیک هستند تا هر شهری را در هر نقطه از جهان هدف قرار دهند.» در ادامه این گزارش اما می خوانیم، به تدریج نشانه هایی از فرسودگی در این زرادخانه موشک های بالستیک که نخستین بار در دهه 1960 و در اوج جنگ سرد طراحی شده است، مشاهده می شود و برای تسلیحاتی که در آن دوران طراحی شده اند، پیدا کردن قطعات یدکی جایگزین بسیار دشوار است. به همین دلیل و همچنین فرسودگی این سلاح ها، نیروی هوایی آمریکا قصد دارد در طول 20 سال آینده کل ناوگان موشک های بالستیک خود موسوم به «مینتمن سه» را با نسل جدید موشک ها که فعلانیروی بازدارنده راهبردی زمین پایه خوانده می شود، جایگزین سازد. نیروی هوایی آمریکا هزینه این طرح را که قرار است در دهه 2020 ارائه شود، حدود 86 میلیارد دلار و چرخه طول عمر این موشک ها را هم حدود 50 سال برآورد کرده است.

بنابر این گزارش، موشک های بالستیک قاره پیمای آمریکا تنها یک ضلع از سه ضلع این مثلث به شمار می روند (مثلث نیروی سه گانه حملات هسته ای) که زیردریایی ها و بمب افکن ها ضلع سوم آن را تشکیل می دهند. پنتاگون قصد دارد تا همه سه ضلع این مثلث را با صرف هزینه ای که کارشناسان میزان آن را بالغ بر یک تریلیون دلار در طی 30 سال آینده تخمین می زنند، بازسازی یا مدرن سازی کنند. آمریکایی ها با این وجود استفاده از توانمندی های صلح آمیز هسته ای از سوی کشورهای مستقل را تحمل نمی کنند!