آرشیو چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵، شماره ۴۶۷۲
سلامت
۱۳

مصرف مکمل های یددار در 3 ماهه اول بارداری

رئیس انجمن غدد درون ریز و متابولیسم ایران با بیان این که نیاز مادران به ید در دوران بارداری افزایش می یابد، اظهار کرد: مادران باید قبل و در طول بارداری و شیردهی از مکمل های ویتامین حاوی ید استفاده کنند.

دکتر فریدون عزیزی به جام جم گفت: اگر زنان به میزان قبل از دوران بارداری ید مصرف کنند دچار کمبود ید خواهند شد. به همین دلیل نیاز است در این دوران تحت نظر پزشک از مکمل های ید استفاده کنند تا نیازشان به ید برطرف شود. توصیه می شود زنان از سه ماه قبل از اقدام به بارداری و نیز در سه ماهه اول بارداری ترکیبات اسیدفولیک و ید را مصرف کنند که در حال حاضر این ترکیبات در ایران نیز تولید می شود. در حال حاضر قرص های ویتامینه که برای استفاده زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم تجویز می شود مقداری ید دارد که می توانند از این قرص ها استفاده کنند.

وی توصیه کرد: زنانی که سابقه سقط و مشکلات حاملگی داشته اند، آنها که سابقه بیماری های خود ایمنی و دیابت نوع یک دارند و نیز آنها که سابقه ابتلابه بیماری های تیروئید دارند یا زمینه ابتلابه این بیماری در خانواده هایشان وجود دارد باید قبل از اقدام به بارداری تحت نظر پزشک قرار گیرند و سپس اقدام به بارداری کنند، زیرا معاینه تیروئید و انجام اندازه گیری هورمون های آزمایش تیروئید قبل از بارداری الزامی است و باید درمان شوند.

رئیس انجمن غدد درون ریز و متابولیسم ایران در پاسخ به این سوال که آیا زنان باردار می توانند ید مورد نیاز خود را از مواد غذایی تامین کنند، گفت: اگر افراد بخواهند ید را تنها از طریق مواد غذایی تامین کنند روزانه باید حدود 500گرم مواد غذایی دریایی مصرف کنند که این مقدار امکان پذیر نیست. به همین دلیل مکمل هایی به آنها تحت نظر پزشک توصیه می شود که افراد می توانند با مصرف یک عدد از آن در روز این میزان نیاز را تامین کنند.