آرشیو چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵، شماره ۴۶۷۲
سلامت
۱۳

درمان گرگرفتگی با طب سوزنی

مترجم: صدف دژآلود
منبع: منبع: Sciencedaily

گرگرفتگی از شایع ترین علائم دوران یائسگی است. این حالت به افزایش ناگهانی و موقتی دمای بدن گفته می شود که همراه با برافروختگی و تعریق است. جدیدترین یافته های پژوهشگران نشان می دهد طب سوزنی تا حدودی در کاهش شدت گرگرفتگی موثر است.

در این پژوهش، 209 زن در رده سنی 45 تا 60 سال مورد بررسی قرار گرفتند. افراد شرکت کننده در هر شبانه روز به طور میانگین چهار بار دچار گرگرفتگی یا تعریق شبانه می شدند. روی تعدادی از این افراد که البته به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، 20 جلسه طب سوزنی انجام و سپس شدت گرگرفتگی این افراد تا شش ماه پس از اتمام جلسات 6 ماهه طب سوزنی، رصد شد.

شدت گرگرفتگی روزانه در مجموع 170 نفری که طب سوزنی شده بودند، به میزان 7/36 درصد کاهش یافت. بعد از یک سال، این افراد اعلام کردند شدت گرگرفتگی آنها در مقایسه با وقتی هنوز تحت طب سوزنی قرار نگرفته بودند، 4/29 درصد کاهش یافت. این اطلاعات نشان می دهد تاثیر طب سوزنی روی گرگرفتگی دوران یائسگی در این افراد تا شش ماه پس از اتمام جلسات طب سوزنی نیز دوام داشته است. اما شدت گرگرفتگی در افرادی که تحت طب سوزنی قرار نگرفته بودند، به میزان 6 درصد افزایش یافت. به رغم تاثیر نسبتا مثبت طب سوزنی روی گرگرفتگی احتمال می رود این روش نیز همانند سایر روش های غیرهورمونی درمان گرگرفتگی، روی همه افراد جواب ندهد. اکنون پژوهشگران در صددند بدانند این روش درمانی روی چه افرادی و با چه مشخصاتی تاثیرگذارتر است.