آرشیو شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۰۱
صفحه آخر
۱۲

ریاست «جیمز ماتیس» معروف به«سگ هار» بر پنتاگون

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا ژنرال «جیمز ماتیس» فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان معروف به «سگ هار» را به عنوان گزینه نهایی وزارت دفاع معرفی کرده است.

حدود دو هفته قبل گمانه زنی هایی درباره ژنرال بازنشسته «جیمز ماتیس» برای ریاست وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مطرح شده بود اما دیروز خبر رسید که «ترامپ» انتخابش را نهایی کرده است.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، در جریان سخنرانی در جمع هوادارانش گفت: «ما می خواهیم ژنرال جیمز ماتیس، فرمانده بازنشسته تفنگداران دریایی ارتش آمریکا را برای سمت وزارت دفاع آمریکا نامزد کنیم.» وی به شوخی با یاد کردن از لقب ژنرال ماتیس در دوره خدمتش (سگ هار) ادامه داد: «او بهترین فرد برای به دست گرفتن این سمت است.» ماتیس باید تایید سنا را برای به دست گرفتن این سمت به دست بیاورد چون براساس قانون آمریکا یک شخص نظامی نمی تواند تا هفت سال پس از اتمام مسئولیتش در یک پست نظامی، عهده دار مسئولیت وزارت دفاع آمریکا شود.

برخی از کارشناسان می گویند که با توجه با سابقه این ژنرال بازنشسته آمریکایی، احتمال افزایش درگیری های بیشتر نظامیان آمریکایی در افغانستان و حتی افزایش نیرو در این کشور نیز وجود دارد. جیمز ماتیس، مواضع سختگیرانه ای درباره ایران و توافق هسته ای (برجام) نیز دارد. ماتیس، 66 ساله، در گذشته ایران را «مهم ترین خطر علیه ثبات و صلح در خاورمیانه» خوانده و گفته بود «ایران، بالاتر از القاعده و داعش، تهدید کننده اصلی پایداری خاورمیانه است.» رسانه های آمریکایی نیز اعلام کردند ترامپ ژنرال «ماتیس» را که رویکردی ضدایرانی دارد برای ریاست پنتاگون در نظر گرفته است.

«ماتیس» توافق هسته ای را ضعیف می داند، اما معتقد است هیچ راهی برای عقب نشستن از آن وجود ندارد. وی این را هم گفته که «ما باید بپذیریم که توافق ناکاملی برای کنترل تسلیحات داریم و آنچه بدان دست یافته ایم یک مکث هسته ای است نه یک توقف کامل هسته ای.»!

جیمز ماتیس ارتشبد بازنشسته نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا است که از سال 2010 تا 2013 به عنوان یازدهمین فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا مشغول فعالیت بود. پیش از آن که باراک اوباما در سال 2010 وی را جانشین دیوید پترائوس سازد، ماتیس فرماندهی یگان نیروهای مشترک آمریکا و به طور همزمان فرماندهی متحد تحول نظامی ناتو را به عهده داشت.